Er det “lov” å male antikke møbler??

Ett dumt spørsmal kanskje, for hvis du eier ett gammelt møbel gjør du jo som du vil med det.

For meg som elsker å pusse opp møbler og andre ting er det naturlig å dra frem malingskosten i blandt.

Jeg ser jo selvfølgelig an de forskjellige møblene, men jeg skal ærlig innrømme at jeg har malt antikkviteter også.

Det blir en måte å sette mitt preg på tingene. Få de til å passe her hos meg eller til å få den stilen jeg ønsker.

Men jeg vet også at mange er veldig opptatt av av det skal være orginalt og “urørt”

Er det sånn at man ødelegger møblene og blir uglesett hvis man maler disse orginale antikvitetene?

Dette er ett møbel som ikke passet inn her lenger, men i stedet for å dra frem malekosten solgte jeg det.

Det som viste seg i ettertid var at det har blitt lutet, for i utgangspunktet var det brunbeiset.

Er det sånn at det er helt greit å lute, men veldig ugreit å male?

Den ene grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at jeg for en stund siden fikk tak i ett gammelt syskrin. Det er ca 100 år gammelt og da jeg kjøpte det sa jeg tilfeldigvis at jeg er så glad i å pusse opp gamle møbler.

Damen ved siden av meg måpet nesten og spurte om jeg var sikker på at jeg ikke ville bevare den orginale…

Så nå føler jeg meg nesten kriminell som i det hele tatt tenkte tanken…

 

Hva tenker du?

Er det greit å male gamle møbler, eller skal de få være som de er?

 

Samme hva så har jeg ihvertfall ikke tenk å gjøre noe i kveld, hihi

 

Håper du koser deg og har en fin kveld!

Klem fra Engla

17 kommentarer
    1. Man blir sikkert uglesett, men jeg synes man skal bestemme selv jeg. Det er DINE ting 🙂 SÅH!! De kan bli så sure de vil 😉 Klemmer <3

    2. jeg tror det kommer litt ann på hva slags gjennstand det er og om en kan å male et møbel.Jeg har sett møbler bli malt,men det har ikke blitt gjort skikkelig,da er det i mine øyner ødelagt,men er en flink kan ting bli utrolig flotte i ny drakt.
      Selv hadde jeg vært livredd for malerspannet på et så flott møbel som du solgte,men beise kunne jeg gjerne ha gjort:))så jeg mener det er smak og behag og må vurderast av hver og en hva en liker selv

    3. Jeg vil si at det er opp til hver enkelt person. Hvis du liker gjenstanden bedre hvis du pusser den opp, da gjør man det. Det er dine ting, så hvorfor skal man ikke få lov til å pusse det opp? Uansett, hvis folk selger antikke ting, så kan de nesten ikke si noe på hvis man velger å gjøre noe med det. Da burde man ikke ha solgt det da 🙂
      Sjansen er nok stor for at jeg hadde malt det møbelet på øverste bildet hvitt, uansett hvor antikt det er 😉

    4. Jeg mener at man skal ikke røre antikke møbler uten å ha konsultert seg med en ekspert. Utrolig mange ødelegger arvegods fordi de bare “må” gjøre noe “stilig” med møbelet. Synes det er respektløst overfor neste generasjon som skal arve et møbel som mor ødela i kreativitetens rus.

    5. Tja, i utgangspunktet vil jeg si ja, men tror det kommer litt an på hva det er, og historien bak. Uansett er det din eiendom så du gjør hva du vil:):)
      Sjenken på bildet var utrolig flott, men du har kvittet deg med den, forstår jeg? Lysestakene også forresten:)
      Hvor i all verden får du energien til alle prosjektene dine fra, Engla? Her går dagene, og det blir ingenting gjort:(
      Det blir spennende å se hva du gjør. Regner med at vi får se….:D
      Ha en god natt, kjære deg:)
      Klem<3

    6. Gjer som du vil, tenker eg!! Ein har ikkje ansvar overfor andre enn deg sjølv, sine og sine ting 🙂 andre for meine som dei vil.. Viktig at ting blir brukt syns eg, og då må ein lage det slik at det føles rett å bruke det. Men enig i at det kan vere lurt å velge ei litt tidløs løysing, som kan passe gjennom mange stiler..

    7. Føler det kommer litt ann på, fordi om det er en gjenstand som er malt ifra før av så føler jeg det er helt okei å gå over med malerkosten en gang til/ pusse det ned og male på nytt. Men om det er et møbel fra 1800 tallet som kun er beisa eller liknende hadde jeg ALDRI malt det. Er jo såklart opp til hver enkelt. Noen ting er jo penere som de er, andre blir bedre i en ny drakt 🙂

    8. Jeg tenker du må gjøre det til ditt! Her er det ingen lover! Jeg maler og trekker om det jeg kommer over uten skam 🙂
      Du er så flink med slikt at du må stole på deg og at det du gjør er riktig Engla. Jeg hadde stolt 100% på ditt syn og fulgt det blindt!!
      Stoooor klem til fineste og flinkeste Engla

    9. om man maler antikk så mister det verdien sin i kr, historien ligger under der alikevel mener jeg. Ikke alle er opptatt av at en gang ifremtiden kan man selge skapet for xxxxxkr . Jeg ser heller ikke poenget med å lagre masse antikk bortgjemt på en låve, for en dag å skulle selge. I slike tilfeller mener jeg at d er bedre å fikse det opp litt, slik man kan ha det i hus og glede seg over møblet.

    10. Jeg syns det er lov, faktisk skal jeg male og fikse opp spisestuen vi har arvet som er 70 år gammel, den er slitt og bestefaren til Geir har brennmerka det med røyk, og stolene er brune med brunt skinn på setet så da må det gjøres litt selv om det ikke er lov i noens øyne :p

    11. Er det en ting jeg ikke er spesielt glad i så er det at andre mennesker vet bedre?
      Ja noen antikiviteter burde sikkert ikke males, men skal vi leve med de i hus, og de skal fungere så burde de tilpasses de som trenger bruks måten, og ikke de som vet bedre.
      Gi gass og kos deg.:)

    12. Helt oppstandelse når man maler de gamle møblene. Jeg har malt antikk for å få de til å passe inn hos meg:-) Å jeg bryr meg katta om hva andre skulle mene om den saken:-)
      Når møbelet står hos meg, spiller det vel ingen rolle om det er malt. Men har opplevd å nesten få kjeft for å male gamle møbler. Må le =D
      Er jo tross alt jeg som skal like de:-) Verdi eller ikke verdi. Er vel ingen verdi i gamle møbler om de står stuet bort i kjelleren å blir glemt heller. Da er det bedre man setter sitt preg på de, å tar de frem å blir glad i de:-)
      Så sett i gang å MAL =D
      Ønsker deg en super helg ^^,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg