Legenden om de fire adventslysene

Fire lys brant på adventskransen. Det var helt stille, så stille at man kunne høre lysene snakke til hverandre. 

Det første lyset sukket og sa: “Mitt navn er fred. Jeg skinner så klart, men menneskene vil ikke ha fred, de vil ikke ha meg.” Lyset ble mindre og mindre…Til slutt sluknet det helt.

Det andre lyset sa: “Mitt navn er tro. Men jeg er blitt overflødig. Menneskene vil ikke vite av Gud lenger. Det er meningsløst at jeg brenner.” så sluknet det andre lyset.

Bedrøvet og med lav stemme sa det tredje lyset: “Mitt navn er kjærlighet. Jeg eier ikke lenger kraften til å brenne. Menneskene overser meg. De ser bare seg selv og ikke andre rundt seg, som de skulle elske.” Så også det tredje lyset sluknet.

Et barn kom inn i rommet, så på lysene og sa med øynene fulle av tårer “Dere skal da lyse og ikke slukne,” .

Da hørtes plutselig stemmen til det fjerde lyset: “Vær ikke redd! Mitt navn er håp og lenge jeg brenner, kan vi tenne de andre lysene.”

Barnet fant frem en fyrstikk, og ved hjelp av håpets flamme tente hun alle de andre lysene igjen.

Jeg ønsker dere alle en fredfull adventstid, fylt av gode minner og alt det beste denne tiden har å by på. De fleste av oss gleder oss til jul og har gode minner og erfaringer. Men vi går også inn i en tid hvor det er mange som ikke deler denne gleden og som har vonde minner forbundet med julen.

Min oppfordring er derfor at vi har øynene åpne og viser omsorg for våre medmennesker.

Med ønske om en fredelig søndagskveld til deg.

Engla

Følg meg gjerne på facebook: Englas kreativ verden og på instagram: @englaskreativeverden der oppdaterer jeg daglig med bilder fra min kreative hverdag.

 

#adventstid #adventslys #lys #legende #advent #krans #tro #håp #kjærlighet #fred #blogg #interiør #jul #love #hope #faith #peace #diy #gjenbruk #fargerikehjem #englaskreativeverden

8 kommentarer
    1. En fin historie. Og jammen var det fint hos deg nå, med kos rundt bordet i adventsøndagen og alt 🙂 Blir kos framover nå 🙂 Klemmer <3

    2. Nydelig legende….fins mange måter å feire jul på og man kan fint ha glede i livet selvom man mangler noen….det har eg og eg har mistet mange. Eg ferier dem med å være glad i livet og huske på dem med glede i hjertet <3

    3. Denne legenden er så nydelig. Får meg til å tenke litt ekstra på hva lysene står for. Koselig hos deg med glade farger rundt om. Det er så fint og gjennomført 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg