Solsikkebrød trinn for trinn (+giveaway)

Her skinner solen om dagen, det er vår og i helgen våknet jeg til over 10 000 følgere på Instagram. Det må jo feires! Det er så utrolig gøy at så mange vil følge meg i min kreative verden.

For siden store deler av hverdagen min består i kreative prosjekter, betyr deres engasjement mye for meg. Det er så koselig og inspirerende å få så mange herlige tilbakemeldinger og kommentarer. Selv om jeg ikke alltid får svart hver enkelt av dere, leser jeg selvfølgelig alle kommentaren jeg får. Så tusen, tusen takk til hver og en av dere som titter innom meg og etterlater dere små spor. 

I helgene pleier lykkeliten og jeg innimellom å lage solsikkebrød. En stor og mange små solsikker.

Oppskrift på solsikkebrødene våre:

8 dl lettmelk

50 tørr gjær

2ss smeltet smør

1,5 ts salt

7,5 dl havregryn

5 dl sammalt hvete

4,5 dl sammalt rug

0,5 dl solsikkefrø

6-7 dl hvetemel

Vann til pensling

Solsikkefrø til pynt

 

Smelt smøret og ha i melken. Varm opp melken til 37 grader. Rør ut gjæren i melken. Tilsett de tørre ingrediensene. (spar igjen 1-2 dl av hvetemelet for å justere deigen). Elt deigen godt til den er smidig og lett og arbeide med. Dekk bollen med plast og sett til heving på et lunt sted i 1-2 timer.

Strø litt hvetemel utover, og hell deigen ut på kjøkkenbenken. Elt den til den blir smidig. Tilsett mer hvetemel om nødvendig.

Del først deigen i to. Den ene kan du igjen dele i to og av de lager du først en bolle og den andre biten ruller du ut som en lang pølse som rekker hele veien rundt bollen. Klem den sammen rundt bollen og klem bollen flat på toppen, sånn at den er på samme høyde som pølsen. Så kan du finne frem saksen og klippe som vist på bildet under.

Av den andre biten pleier lykkeliten og jeg å lage mange små solsikker.

Når alle er ferdige kan du pensle bollen med vann og strø på solsikkefrø

Etterheves under kjøkkenhåndkle i ca 30 minutter og stekes midt i ovnen i 20-30 minutter på 200 grader. Den største solsikken må stekes litt lenger. Bank på den etter en stund. Det lyder hult når det er ferdig. Det samme gjelder de små.


Brødene avkjøles på rist,

Ferskt brød med smør og brunost er vår favoritt.

I samarbeid med molekule.no har jeg gleden av å få gi bort to solsikke gryteunderlag. Et på instagram og et på facebook. 

I tillegg til solsikkeunderlagene få vinnerene et valgfritt gryteunderlag. 

For mere info om konkurransen, ta en titt på facebook Englas kreative verden og på instagram @englaskreativeverden 

Klem  fra Engla 

#giveaway #gjærbakst #solsikkebrød #solsikke #rundstykker #ullkuler #kreativt #molekule #lykkeliten #instagra #facebook #englaskreativeverden #bake #oppskrift #10000følgere #konkurranse #solsikkerundstykker
6 kommentarer
    1. Så herlige solsikke-brød Engla 🙂 SÅ deilig ut, jeg er glad i brød med mye kjerner og korn 🙂 Og disse ble jo fine i formen også 🙂 Synd det ikke ble tid til noe treff i helga Engla, men det ble litt liten tid for meg og mammaen til Lille Supermann også 🙂 Vi får heller ta et treff bare vi to en gang snart 🙂 Du kan jo komme til Oslo på en vårtur <3 KLemmer til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg