Frem med den røde sprayen!!! (og litt om rødfargens betydning)

Visste du at rødt er en av de fargene som øyet lettest registrerer? Det er derfor rødt blir brukt som signalfarge på stoppskilt f.eks. Det sies at rødt stimulerer til fysisk aktivitet, og at det ikke egner seg på store flater i rom som skal brukes til hvile og rekreasjon.

“Rødt er den mest energiske fargen i naturen. Den signaliserer aktivitet og dramatikk, kjærlighet og lidenskap. Den er blodets farge, og pulsfrekvensen vår øker visstnok i røde rom.

Rødt har ofte vært symbol for kjærlighet, kraft, energi, mot og vilje, men også for aggresjon, sinne, strid og krig.

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Flesteparten av oss har et forhold til farger. Noen farger liker vi bedre enn andre, og noen farger missliker vi og prøver å unngå å bruke. Dette endrer seg ofte gjennom livet, tro meg *hihi*

Vi lar oss ofte påvirke av hva moten forteller oss om fargevalg. Forskere har gjennom tidene gjort mange eksperimenter for å finne ut fargenes påvirkning fysisk og psykologisk på oss mennesker. De har blant annet funnet ut at nyfødte barn gråter mindre og er roligere i blått lys, mens det motsatte skjer i rødt. 

Men det var jo ikke det jeg egentlig skulle skrive om i dag, for jeg skulle jo vise hvor enkelt det kan være å få den fargen du ønsker på lysestakene.

Den siste tiden har det sneket seg inn flere røde elementer her igjen, og jeg merker at jeg liker det. Hadde noe spurt meg for et år siden, om jeg blandet turiks og rødt (og gult og grønt og lilla…) da hadde jeg sikkert ristet på hodet. Men som jeg tidligere har skrevet om, så bestemte jeg meg for at alt er lov, ihverfall for en periode. At jeg ville være åpen for alle farger og at alle regnbuens farger faktisk passer sammen. Og vet du hva? Jeg synes den turkise og det røde passer fint sammen jeg *hihi*

Derfor har jeg sprayet to gamle messinglysestaker og noen sandkakeformer røde. I tillegg måtte jeg jo lage meg en rød Pippi-pute.

Passe mye rødt til at blodet strømmer i årene, men lite nok til at jeg kan slappe av og nye en stille stund i sofakroken *hihi*

Er du opptatt av farger, og hvordan de påvirker deg?

Hvilken betydning har rødt for deg?

Følger du moter og trendfarger?

Hvilken er din favoritt farge?

Er det noen farger du absolutt ikke liker?

Mange spørsmål og du trenger ikke svare, men kanskje bare tenke litt på det..

Tusen takk for at du titter innom meg og min kreative verden
Klem  fra Engla

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her Englas kreative verden og på instagram finner du meg her englaskreativeverden
#diy #doityourself #gjørdetselv #norgesglass #sandkakeform #lysestaker #stue #pute #pyntepute #sofapute #desig #instagram #facebook #giveaway #konkurranse 

#diy #doityourself #gjørdetselv #sandkakeform #lysestaker #stue #pute #pyntepute #sofapute #design #instagram #facebook #diysandkakeform #diylysestake #rødt #fargenesbetydning #egetdesign #hobby #englaskreativeverden #engla #interiør #interiør #interior #interiör #colorlove #stue #inspirasjon
13 kommentarer
    1. Jeg velger nok helst litt rolige farger på store overflater, ja. Men liker noen sprelske detaljer innimellom 🙂 Nå har vi akkurat byttet ut en turkis stue med en rød en 😀 Tidlig ute med jula <3

    2. Herlig blogginnlegg
      Jeg er jo glad i alle farger og nå når julen nærmer seg er rødt en favoritt. Jeg har ikke et julehjem i sort og hvitt i alle fall 🙂
      Jeg tror ikke jeg helt bevist følger moter og trender, men at jeg lar meg påvirke mer enn jeg liker 🙂 For tiden jeg jo jeg veldig på 60 og 70tallet og trives der.
      Jeg er forresten enig i at turkis og rødt godt kan henge sammen 🙂
      Mange lørdagsklemmer

    3. frodith: Tusen takk fineste frodith <3 Jeg er egentlig ikke så julete, men jeg elsker jo å pynte og da passer det jo godt å få den røde perioden akkurat nå 😀
      Håper du koser deg på landet <3
      Go´klem til deg fra meg

    4. Fru Stussli: Tusen takk kjære Bentevennen <3
      Jeg prøver også å følge min egen stil, men ser at jeg blir preget av det som vises rundt meg, for det er nok desverre ikke tilfeldig at jeg har endt opp med min versjon av "the colore of the year 2014" på stueveggen 🙂 Har ikke tenkt på det før nå engang...

      Ønsker deg en superduperfin lørdagskveld og håper at du koser deg MAX i ditt 60-70 talls hjem 🙂
      Go´klem til deg fra Engla

    5. Rødt forbinder jeg med julen. Da er det rødt og fint i huset 🙂
      Ellers er turkis yndlingsfarge og grønn som nummer to. Gult liker jeg ikke annet enn i påska. Orange er også en farge jeg må ha i perioder på høsten. Ellers er jeg glad i farger og bruker mye fargerike klær. U
      De ble kjempefine de røde lysestakene du sprayet, og pippi puta likte jeg kjempegodt 😀

    6. Jeg liker godt rødt , og har både puter og teppe som er rødt i stua, da blir det jo greit å pynte til jul også :)…syns det meste kan være fint jeg ,og man trenger ikke tenke sååå mye på hva som passer sammen ..eller ikke :)…mer tenke hva liker jeg og hva slags farger føler jeg passer i mitt hjem :)…du viser mye fint som inspirerer…Sov godt:)

    7. Herlig 🙂 Liker best hvit eller lyse farger på store flater. Men liker godt fargeklatter på puter og lys. Den lysestaken din ble kjempelekker som rød 🙂
      Ha en fin kveld
      Klemmer

    8. Rødt er og blir en favoritt farge for meg :))kjøkkenet har jeg hatt i kvitt med røde små fugler på og helt rødt gulvbelegg på veggen mellom kjøkkenskapa :)) da vi flytta prøvde jeg å gå for blått,malte hele kjøkkenet blått,det trivdes jeg overhodet ikke med,så nå har jeg dyp røde vegger på hele kjøkkenet :))jeg ønsker å pusse opp kjøkkenet,da skal veggane få er reinere rødfarge :))noe annet er helt utenkelig.Veggane på stua er faktisk lysgule,så jeg liker farger ja 🙂
      ,

    9. Ble veldig flott med rødt i stuen din. De fargene hadde jeg ikke trodd passet sammen i utgangspunktet, men det gjorde de jammen meg likevel! jeg personlig, følger ikke noe trender eller “mote farger”. Men liker best når møblene er litt nøytrale i fargene (sort, hvit, og trefarget), med fargerike detaljer^^ rød er ikke en farge jeg er veldig glad i, men misliker den heller ikke voldsomt. Blir glad av sterke farger hvertfall, men på rommet mitt, må jeg ha litt rolige farger. Der går det i hvitt, svart, sølv, og lilla (: favoritt fargen er også lilla, hehe. Tror faktisk ikke det er en farge jeg absolutt ikke liker. Blir glad i alle slags farger, til forskjellige tider ;D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg