Hamplamper trinn for trinn

Jeg har fått en del spørsmål om hamplampene mine den siste tiden og tenkte derfor at jeg skulle lage et nytt innlegg om de.

Hamptråd, ballonger og tapetlim er “hemmeligheten” og jeg har erfart at tapetlim i pulverform er det som fungerte best for meg. 

Det er en skikkelig grisejobb. Men jeg fant ut at jeg kunne lage et hull i pepperkakeesken, sånn at jeg kunne dra hamptråden gjennom. Det sparte det meg for masse klin.

Engangshansker er også greit, men ikke nødvendig, siden limet er lett og få bort.

Så er det bare å sure, surre, surre hamptråden i alle rettninger og så tett som du vil ha det.

Da jeg først var i gang med det store  nøstet, ble det mange lampe-baller og til den største lampen min brukte jeg badeball i stedet for ballong. Det var mye lettere å få en stor, rund og jevn lampe med badeball.

Etter å ha hengt til tørk i over et døgn (tror jeg ventet enda lenger også jeg, for å være på den trygge siden)var lampene klare.

Her ser du hamplampen som henger i taket. Jeg gruet meg veldig til å fjerne badeballen for jeg hadde laget mange små tidligere og de har blitt veldig fine, men den store jeg lagde med ballong ble ikke fin i det hele tatt. 

Jeg startet med å dytte forsiktig på badeblallen, sånn at den skulle løsne fra garnet. Så prøvde jeg å få ut luften, men fant til slutt ut at det bare var å begynne å klippe i stykker badeballen for å få den ut.

Det ble mange biter, men denne gangen tok jeg ingen sjanser.

Jeg funderte veldig på hvordan jeg skulle feste den, og flere av dere har også spurt hvordan jeg gjør det. I mangel på andre lure ideer har jeg rett og slett bare festet den i sokkelen. Men har DU en lur ide blir jeg veldig glad om du vil dele den med meg.

Der henger den på plass rund og fin, eller det vil si den hang der, men jeg tok den ned i sommer.

Jeg vet at flere av dere har prøvd å lage lampe, men har endt opp med masse klin, både av lim, snørr og tårer, så hvis jeg skal komme med et lite tips er det først å følge denne trinn for trinn beskrivelsen og skal du lage en stor lampe er jeg ikke i tvil om at badeball er mye lettere å jobbe med enn ballong. Badeballen er mye fastere og ikke fullt så glatt. Selv om jeg har klart å lage alle mine alene, kan jeg også anbefale å være to, for det kan være godt å ha hjelp til å holde fast ballongen/badeballen. 

Det er litt gøy å se på disse bildene, for her har det skjedd mye siden de ble tatt. *hihi*

På de små lysballene mine har jeg bare brukt en lyslenke.

Har du noen prosjekter på gang?

Tusen takk for at du titter innom meg og min kreative verden  

Ønsker DEG en fin kveld videre!

Klem  fra Engla


Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her Englas kreative verden og på instagram finner du meg her englaskreativeverden

 

#lampe #diy #gds # laglampe #hamptråd #trådlampe #homemade #hjemmelaget #kreativ #skaperglede #hamptråd #ballong #blogg # interiør #interior #oppskrift #hobby #beskrivelse #cottonballslight #light #cottonballs #interiør #interior #doityourselfe #hamplampe
7 kommentarer
    1. Tips for å henge opp : Jeg har brukt “overhead-ark” beregnet for kopimaskin for å henge opp min lampe. Det er gjennomsiktig plast som tåler varme. Jeg klipper en sirkel som er større enn hullet der lyspæren/ledningen skal inn, klipp så inn til midten og klipp en liten åpning i midten som passer til ledningen. Tre den på ledningen og rull den sammen slik at du får den inn i åpningen på lampen og slipp… Så henger den der 🙂
      Og for å få store runde kjøpte jeg ekstra store ballonger, men lot være å fylle de helt med luft, da ble mine runde iallefall.

    2. Hamplampen din er råtøff! Fint med trinn-for-trinn beskrivelse for dem som vil prøve seg. Jeg holder meg til litt enklere håndarbeid. Akkurat nå har jeg begynt på en genser, som jeg egentlig ikke trenger, men jeg hadde så lyst å strikke den 🙂

    3. Ja, tenk alt du har gjord hjemme etter dette 😀 Helt forandret 🙂 Men fint du legger ut sånn oppskrift 🙂 Jeg prøver meg IKKE, men tror nok det er mange som vil 🙂 Jeg har ikke tålmodighet til sånt. Jeg har funnet ut at jeg kanskje har litt lite tålmodighet 😀 Hi-hi Ha en fin dag min venn <3 klemmer i bøtter og spann <3

    4. Nææææææææææ, så kreativt. Jeg kjøpte hyssing i dag, men jeg har da ingen badeball??? Jeg tenkte jeg skulle bruke hyssingen på et sånt lampeskjermstativ jeg. Men ideen din var bedre, bare jeg får meg en ball eller to, så skal det prøves!!!! Tusen takk for flott tips! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg