Slik lærte sommerfugllarven og jeg å fly

“Jeg ønsker å være akkurat som deg” – sa den unge larven til sommerfuglen. “Hver dag drømmer jeg om å ha vakre fargerike vinger som vil ta meg til steder jeg aldri har vært, i en hastighet jeg aldri trodde var mulig. Hvis jeg hadde vinger som deg jeg ville jeg utforske dette enorme landet, danset med ettermiddagen bris, hatt det moro mens jeg blir jaget av uskyldige barn og bade i solen ved elven mens jeg kysset hver blomst i nabolaget. “

Sommerfuglen stirret på larven og svarte med visdom – “.. Hvis det er ditt hjertes sanne ønske, kan ingenting på denne jord kan stoppe deg fra å nå dine drømmer. Men før det skjer må du være villig til å møte utfordringene foran deg”

“Hvilke utfordringer kan det være?” – Larven vred seg i frykt.

“Vel, du må lære å krype før du er i stand til å fly. Du vil sannsynligvis vil bli jaget av sultne fugler før du blir smidig nok til å flykte fra lekne barn. Fra kraftig regn og sterk vind du må beskytte deg selv før du kan surfe på vind og sole seg i nærheten av vannet. Det viktigst, det vil det komme en tid hvor du trenger å trekke deg tilbake i en kokong alene.

“En kokong ?!” – Spurte larven, som begynte å få andre tanker om drømmene sine.

“Kokongens erfaring er uunngåelig, med mindre du ønsker å være en larve hele livet. Det er mørkt og ubehagelig inne i kokongen, og du vil føle deg isolert og fanget til tider. Hold deg sterk, og du vil oppleve den mirakuløse forvandlinger som vil sette deg fri. Under selve prosessen, må du gi slipp på din identitet som larve og det livet du kjenner til. For først da vil du være sterk nok til å bryte gjennom kokongen. “

Da vil jeg endelig kunne kysse blomstene? –  spurte larven ivrig.

“Ja. Men vi sommerfugler kysser ikke blomster for vår egen skyld. Klart det er gøy, men vi gjør det slik at pollen sprer seg over landet. Sånn nye planter og trær kan vokse, og bladene vil være mat og ly til andre unge larver akkurat som deg. “

 Rai Santana – (oversatt til Norsk av meg)

Jeg elsker sommerfugler. De er så lette og lekne, og i tillegg er de så utrolig vakre. For meg er de et symbol på frihet. Jeg har tatovert en sommerfugl på korsrykken min og har lyst på tre til. En for hver av barna mine.

Jeg har lenge prøvd å få noen fine bilder, og de siste dagene synes jeg endelig at jeg har klart det. 

Etter å ha lest denne historien igjen og igjen fikk jeg så lyst til å oversette den til norsk og skrive den ned her. For på mange måter kjenner jeg meg veldig godt igjen i denne historien, Som en larve har jeg krøpet, og som i en kokong har jeg også måtte bli kjent med meg selv på nytt , men jo eldre jeg har blitt jo friere har jeg følt meg. Jeg tørr og fly litt mer og har oppdaget mange nye ting. Jeg har måtte utforde meg selv til å ta noen nye veier. Jeg har gått gjennom mørket, men har kommet ut igjen i lyset. Gang, på gang..For hver gang har jeg blitt sterkere.

Set siste året har jeg til og med fløyet inn i bloggverdenen, og byr på litt fra min verden. Responsen har vært stor. For tenk jeg har ligget på topplistene her gang på gang, på facebook er det over 3000, og på Instagram er det over 2000 som følger meg og min kreative verden. 

Jeg føler meg ydmøk, rørt og veldig takknemlig. Mottoet mitt er  “dette har jeg aldri prøvd før, så det kan jeg helt sikkert”, men det er først nå at jeg oså tror på det. For hvis du virkelig vil og ønsker noe sterkt nok, da kan du klare det. 

Jeg har aldri delt min historie med dere, og det kommer jeg nok heller ikke til og gjøre, men tro meg jeg har gått fra og krype,føle meg helt alene i en kokong, for så å kunne spre mine fargerike vinger. 

Vanskelige og vonde opplevelser setter sine spor, men jeg tror at de også at de kan bidra til å gjøre oss mer fargerike som mennesker.

 

“If nothing ever changed, there’d be no butterflies”

 

Sommerfuglen teller ikke måneder, men øyeblikk, og har tid nok…

“Just when the Caterpillar thought the world was over, it became a Butterfly”

Engla

Min Facebookside finner du her →Englas kreative verden ← og på instagram finner du meg her →englaskreativeverden


#historie #tanker #godeord #selvhjelp #giveaway #konkurranse #utfordring #tankenskraft #sommerfugllarve #sommerfugl #larve #minhistorie #ensom #alene #fargerik #fly
6 kommentarer
    1. Hei-hei, min vakre venn 🙂 Ja du er larven og sommerfuglen du <3 Begge vakre på hver sin måte, og begge nødvendige for å kunne LEVE LIVET 🙂 Herlig historie, den du oversatte, og klart vi alle må lære å krype før vi kan gå, oppleve tunge stunder for å kunne oppleve de gode og fargerike 🙂 Og du er sterk og tøff som Pippi selv, og og minst like fargerik. Og du fortjener alt godt. Og at du har kommet høyt på listene er ikke rart 🙂 Gode, fine og kreative deg <3 Klemmer fra en annen sommerfugl <3

    2. Nydelige du -sommerfugler har alltid vært et symbol for meg på mine nære og kjære som har gått bort.
      I mange kulterer representerer de gjenfødelse -som du sier handler dette om de forskjellige stadiene i Livet,men kan også handle om nytt liv.
      Eg får også gjør i forskjellige farger som forteller meg hvordan ståa er.
      Har eg et spørsmål dukker ofte fjær opp og svarer.
      for en tid tilbake begynte eg å høre en sang i hodet som heter Everythings gonna be allright noe som passet veldig med at det begynte å komme masse sommerfugler -ofte i formasjon. Som en dag to kvite somemrfugler fløy i par litt i sirkler og frem og tilbake foran meg.
      Eg spurte et spørsmål i mitt indre mens eg gikk ute på gresset med hundene og da eg snudde meg lå det to krittkvite fjær på marken bak meg. what likssom -de lå jo ikkje der for 2 sec siden
      Etter det har alt gått min vei -ting som egentlig ikkje var så enkelt å gjennomføre skjedde nesten av segselv.
      Så ja somemrfugler og fjær er min *greie* <3
      tusen takk for denne nydelige historien og tusen takk for at du er en så nydelig Sjel
      <3<3

    3. Jeg har mang en gang tenkt at reisen din har farget deg vakker, selv om du sikkert skulle ha vært foruten alt det vanskelige så ble du jammen meg langt bedre enn bra nok! Nydelig historie og god oversettelse.
      Jeg har knipset bilder til utfordringen din i dag så om jeg får det til melder jeg meg på i morgen.
      Håper resten av helgen har vært og blir like fin som den startet. Klem

    4. Engla, nydelige sommerfugl! For en vakker historie, og vakre blinkskudd av noen bilder! Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i det å gå fra larve til sommerfugl så jeg likte oversettelsen godt. Ha en riktig fin lørdagskveld fortsatt <3

    5. Nydelig tekst fra nydelige Engla. Fru Stussli er så glad for at du er en del av hennes bloggverden, facebookverden. instagramverden 🙂 Du beriker oss hver dag!
      Mange nattaklemmer fineste sommerfuglen vår

    6. Hei, Fin historie om larven. Jeg tror at oftes vil folk få kred for å være seg selv. Så deilig at du har funnet en plass her på nett du kan utfolde seg. Hvor du er godtatt og populær. Det er jo ofte slik at når man gir av seg selv får man noe tilbake, men i tillegg er jo du flink å ordlegge deg og tar gode bilder, og det tror jeg kommer godt med.. Ha en fin dag, engla.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg