Bladlus til glede for marihøna, og til besvær for meg!

Marihøna, eller gullkua som de sier i Trysil elsker visst bladlus. De siste dagene har vi sett hundrevis av disse små nydelige skapningene. Det sies at de er lykkebringere og hvis det virkelig er sant, ja da går vi lyse tider i møte. 

Jeg er nok sånn som legger ekstra godt merke til ting rundt meg. Min venninne bemerket det da jeg fikk øye på to marihøner på samme “blomst”  Jeg har nok også fått opp øynene litt mer etter at jeg begynte å blogge. Det jeg først la merke til var at det var marihøner på mange av de visne hundekjeksene. I går da lykkeliten og jeg var på tur til butikken, og jeg virkelig så etter marihøner. Ja da så vi hundrevis. Så nå har jeg oppdaget marihønas skattekammer. Nemlig visne hundekjeks fulle av lus. 

Ganske ekkelt med all den lusa spør du meg!

Marihøna elsker bladlus, men de siste dagene må jeg si at jeg HATER de, for den nydelige petuniaen min hadde vokst seg så stor og fin. Mye større en på dette bildet.

og så….ble den invadert av bladlus og nå ser den sånn ut. Et bedrøvelig syn rett og slett. Jeg som har stelt og dullet med den fine blomsten min, også er dette takken likom? Nesten så jeg får lyst til å putte både denne og alle de andre blomstene i sølpta og bare gi opp for denne gang…

Men nei da, det hjelper jo ikke å gi opp…så forsettelse følger nok *hihi*

Har du vært plaget med bladlus?

Hva gjorde i så fall du for å bekjempe det?

 

Ønsker deg en herlig kveld videre!

Tusen takk for at du titter innom meg og min kreative verden 

Klem  fra Engla


Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her Englas kreative verden og på instagram finner du meg her englaskreativeverden

#petunia #bladlus #interior #interiør #interiör #uteplassen #marihøne #luseangrep #hundekjeks #blogg #inspirasjon #hobbyblogg #fargeglede #engla #hortensia #gjenbruk #lyslenke #utelys #natur #foto #gullku #lykkebringer
7 kommentarer
    1. Oioi det er kjedelige greier. Det ene pæretreet her har hatt bladlus hvert år og under det har det lagd seg en diger maurtue som driver på å melker bladlusene, merkelige greier. Håper du får bukt med bladlusene på de fine blomstene dine <3 klæmme <3

    2. Åååå, det var synd 🙁 Ja, de må bare spise hundekjeks for meg, men den nydelige petuniaen din burde få være i fred.
      Joda, jeg har stiftet bekjennskap med bladlus jeg også. Jeg har sprøytet med blandingen som “grønn glede” på nrk anbefaler, og den funker bra. Jeg kan forstå at det kan by på problem med petuniaen. Blomstene liker ikke fukt, men bedre det enn en ødelagt plante…..
      Det blir spennende å se hva du finner på.
      Lykke til:)
      Klemmer<3

    3. Uff, det var jo nesten litt ekkelt med SÅ mange marihøner ja… Men det må vel til skal man bli kvitt bladlusa. Jeg har aldri hørt ordet gull-ku 😀 herlig. Mye fine uttrykk på Trysil kan jeg tenke meg 🙂 Jeg har jo ikke en blomst, så slippe hvertfall bladlus 😉 Håper du har fine dager Engla, jeg er hjemme igjen for noen dager 😀 hi-hi Stor klem til deg min venn <3

    4. Stakkars blomsten! Men fortvil ikke – dra på plantasjen og kjøp spray mot lus og skadedyr! Det er en spray som også er trygg å bruke inne, husker ikke navnet men den kommer på en grønn flaske med røde og gule detaljer. Den sprayer man på til blader blir jevnt over våte – og så trenger den seg inn i bladene og virker i hele systemet i fire uker. Reddet alle mine roser og liljer! Lykke til!
      Btw, FANTASTISK blogg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg