Mine fargeglade kjøkkenstoler trinn for trinn – fargekoder tips og triks

Det er noen av dere som har etterlyst fremmgangsmåten jeg bruker når jeg maler. Her vil jeg fortelle hvordan jeg har gått frem på spisegruppen min.

Jeg starter alltid med å vaske godt. Gjerne Zalo eller salmiakk først og bare rent vann til stutt. Så lar jeg det tørke. Pusser over med et fint sandpapir, før jeg begynner å male.

Først grunner jeg med sperregrunn. Et strøk og lar det tørke et døgn ca. Sperregrunnen ødelegger kosten, så ikke kjøp den dyreste kosten til den.

Det neste jeg gjør er å pusse lett over for så å male. Jeg pusser alltid lett over mellom malingsstrøkene. Alle stolene har fått tre strøk med maling og mellom strøkene ha jeg latt de tørke godt. Hvor lenge det skal tørke står på malingsboksene. Jeg har blitt rådet til å la det gå et døgn mellom hvert strøk, men noen ganger har jeg ikke tålmodighet til det *hihi*

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Det er også greit å vite at selv om malingen er tørr, er den ikke herdet. Det tar noen dager, så bruksgjenstander er det lurt å la stå litt i fred de første dagene. Til malingen er herdet.

HUSK: Jeg er ingen ekspert, så dette er bare de erfaringene jeg har gjort meg underveis. Jeg har også opplevd å “tråkke i baret” og hatt noen dårlige erfaringer ved å følge “ekspertråd” 

Da jeg skulle male kjøkkenbordet og stolene plukket jeg faktisk ut gratis maling nettopp fordi jeg hadde ødelagt et møbel med feil maling. Etter å ha fulgt rådene jeg fikk på en av malingsbutikkene….

Det skal jeg fortelle om med ord og bilder litt senere.

Jeg har hatt noen dyrekjøpte erfaringer, men nå har jeg funnet en maling som jeg liker veldig godt og det er Lady Supreme finish med 40 glans. Den gir en glatt og fin overflate. 

Lillafargen som jeg har brukt på denne stolen har fargekode 4150 / S1040-R70B

De turkise stolene har fargekode 5206 / S1050-B10G

Den gule stolen malte jeg med bengalack og den kan du lese mer om *HER*

Nesten alle veggene i leiligheten er malt eggehvit, men bordet ville jeg ha litt lysere. Fargen jeg landet på heter letthet og har fargekode 1624 / 0501-Y01R

Håper jeg har gitt en forstålig forklaring. Som sakt, er jeg ingen ekspert, men er det noe du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan. Til slutt et bilde fra en av helgens utflukter. Gult er kult *hihi*

Ihvertfall var dette et herlig syn!

I løpet av uken skal jeg ta bilder av hele spisekroken vår. Men nå skal jeg slappe av i sofakroken resten av kvelden..:)

Ønsker deg en herlig kveld videre! 

Tusen takk for at du tittet innom 

Klem  fra Engla 

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her Englas kreative verden og på instagram finner du meg her englaskreativeverden

#gjenbruk #pinnestol #gul #turkis #lilla #lady #interior #interiør #interiör #maling #hobby #fargekode #mydesign #bengalack #blogg #kreativ #inspirasjon #diy #interiørblogg #hjemmelaget #skaperglede #roser #fotoshoot
5 kommentarer
    1. Her jaktes det på spisestue om dagen så kanskje det blir litt malings på meg også, tusen takk for tips 😀 Ha en nydelig kveld kjære Engla <3 klæm 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg