Tror du bildet av den gråtende jenta bringer ulykke?

Nå har jeg hengt opp et “nytt” bilde over sofaen. Det vil si jeg fikk det av min kjære søster for seks år siden, men det har ikke vært oppe på veggen etter at vi flyttet hit. Jeg er veldig glad i bildene av de gråtende barna, og har vokst opp med de rundt meg. 

I dag har jeg googlet litt og det er sterke historier knyttet til disse bildene.

Husker du alle maleriene av de gråtende barna som florerte på 60-70-tallet?

Los niños llorones (grineunger) heter denne kolleksjonen med malerier som ifølge legenden bringer ulykke for de som henger bildene på veggen. Det er Bruno Amadio, alias Giovanni Bragolin, en italiensk maler, som malte alle disse maleriene.

Bildet av de gråtende barna skal etter sigende ha en forbannelse, og noen kan fortelle at barna på bildene går igjen alle steder hvor det bildet henger. Det er fortalt at hus med dette bildet på veggen har brent ned, og bildet er funnet like helt i ruinene, og at det i England ble det forbudt å henge opp bildene på grunn av alle brannene. Dette er bare litt av det jeg fant på nettet…

Skumle historier, men jeg velger alikevel ha ha det hengende. Jeg synes det er vakkert og har alltid vært fasinert av disse bildene. 

Har du bildener av de gråtende barna?

Her i huset er vi ihvertfall hoppende glade, for i dag kommer verdens beste Kjell Vegard (min eldste sønn) hjem.

Ønsker DEG en herlig dag!

Tusen takk for at du tittet innom

Klem  fra Engla ♥


#kunst #gråtendebarn #bilde #GiovanniBragolin #Giovanni #Bragolin #kunstner #grineunger #interiør #interior #interiørblogg #roser #hobby #påske #påskeegg #mammablogg #blogg #legende #brann #ulovlig #skremmende
13 kommentarer
    1. Husker godt disse bildene, men vi hadde ikke de hjemme 🙂 Skjønner godt at du bare hopper glatt over alskens overtro.Det må jo lages litt historier til alt sånt 😀 Fine gule roser 🙂 Jeg skal i skogen en bitteliten tur med søsteren 🙂 Ta litt bilder 🙂 Ellers snufse her i huset og lage MER påskenøtter, for nå er jeg i gang 😀 Snyte og gruble 😀 Ha en herlig dag med gutta <3 klemmer i bøtter og spann <3

    2. Det var litt av en historie! Jeg husker bildene godt og synes at de er veldig fine. Synes at du skal la det henge med mindre du selv blir trist av å se på et gråtende barn hver dag 🙂 Påskeklem 🙂

    3. Jeg har også hørt mange av disse historiene, men jeg har hørt at det er om du tar det ned igjen eller flytter det som bringer ulykke…
      Men jeg synes bildene er nydelige jeg 🙂

    4. Når jeg var liten hadde faren min tre av disse bildene- to jenter og en gutt. Jeg liker de! Men jeg kjente ikke til historiene bak- interessant!
      Jeg har veldig lyst på disse bildene, men veit ikke om faren min har de lenger- ikke er vi på talefot heller, så..

    5. Jeg husker disse bildene, men var ikke klar over “forbannelsen”. Den må vel være knyttet til originalene, og ikke alle trykkene som kom i ettertid? For i tilfelle burde det vel brent veldig mange steder…. Jeg synes barna er vakre, og bildet ditt også.

    6. husker godt disse bildene og endel andre som florerete på samme tid, dvs eg husker ikkje noe interiør fra 60 tallet hahaha,men husker disse bildene og andre som kom som silketrykk -husker du dem?
      Da med barn og gutt i en fin dress type fløyel som satt med en hund
      mimre mimre
      Trist bakhistorie da,men nydelige bilder:)

    7. Jeg har av den gråtende gutt liggende i garasjen, tørr ikke henge den opp i huset, før jeg fått tak i jenta. Det sies at henger de sammen så bringer det lykke. Hver for seg så er den en del av de som mangler å det vil bringe ulykke. Men det spørs hva man skal legge i den overtroen. God Påske til deg og dine 🙂

    8. Syns det bildet er vakkert! Vet du hva det heter?? Har det et nummer eller noe?
      Dersom du ikke vil ha det lenger så gi meg beskjed… Hehe!

    9. Jeg kjøpte 3 bilder jeg å da kom hu ene dama å sa du vil ha ulykke i hjemme når du har dem bildene. Jeg liker dem kjempe mye vil ha hele samlingen

    10. I henhold til norsk tradisjon og overtro beskytter bilde av gråtende barn boligen mot brann. Henges gjerne på veggen i trappen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg