Oppskrift på sunt og godt steinalderbrød

I dag har jeg laget steinalderbrød og du verden så enkelt og fort gjort. Kjempegodt var det også!!

Jeg fikk se et bilde av steinalderbrød på instagram i går og synes det så så fristende ut. Det er nok ingen nyhet dette, men jeg hadde aldri hørt om det før.

Her er ihvertfall fremgangsmåten for min variant av steinalderbrødet:

6 egg

1 dl kaldpresset rapsolje

120 g valnøtter

120 g mandler

120 g gresskarkjerner

120 g solsikkekjerner

120 g linfrø

120 g sesamfrø

60 g tørket tranebær

Bland alt sammen og hell det over i en smurt brødform. (ingen av ingrediensene skal deles)

Til slutt strødde jeg på ca 1 ts nykvernet havsalt.

Stekes midt i ovnen  i ca 60 min på 175 grader

Jeg hadde ikke smurt formen godt nok, så neste gang tror jeg jammen jeg skal ha bakepapir i bunnen. 

Jeg elsker grovt brød og som du kan se på den svette osten hadde jeg ikke tid til å vente til det var helt avkjølt *knis*

Steinalderbrød med honning og brunost kan ihvertfall anbefales!

Har du smakt steinalderbrød?

Ønsker deg en  herlig  kveld videre!

Klem  fra Engla ♥

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ← og på instagram finner du meg her →englaskreativeverden

#steinalderbrød #sunt #godt #oppskrift #matblogg #bake #brød #fettforbrenning #lavkarbo
28 kommentarer
    1. Så spennende. Har hverken hørt eller smakt det. Men pussig nok minner det om rugbrødskakene jeg la ut i går, forskjellen var at jeg malte en del av frø og kjerner. Men ellers ganske likt, uten tranebær. Falt brødet veldig fra hverandre, eller holdt det formen?? Verste som finnes når brødet er ferdig stekt, alt ser perfekt ut…og så henger det fast i formen!!! Argh! Det er så fortvilende! Synes jeg i hvert fall;) Bruker mye bakepapir i bunnen jeg:) Takk for tips, mulig jeg må teste:)

    2. Aldri smakt, men det så deilig ut 🙂 Og med salt på, nam-nam 🙂 Deilig 🙂 Og bare rett ut fra ovnen og inni munnen 😀 Ha en deilig kveld med mye godt å spise 🙂 He-he Klemmer på vei <3

    3. Min matgale verden: Det er kjempegodt og dette må ihvertfall du lage din verson av 🙂
      Det satã bom fast i formen selv om jeg smurte, så man må nok bruke bakepapir. Viste ikke hvordan jeg skulle få det ut jeg. Det endte med at jeg skjærte en skive mens det var i formen og etterpå brukte jeg stekespaden for å få det løst. Men det holder formen og smuler lite. Utrolig godt, så dette anbefales virkelig. Sikkert kjempegodt med andre tørkede frukter også, men jeg turte ikke å putte oppi så mye siden jeg ikke har noen erfaringer med dette fra før.

    4. frodith: Det var kjempegodt og siden jeg tok saltet på toppen i stedet for å røre det inn kommer smaken tydeligere frem også 🙂 Nystekt brød meg brunost er noe av det beste jeg vet 🙂
      Ønsker deg en superduperfin kveld min venn <3
      Go´klemmer på vei <3

    5. Det så skikkelig digg ut!!
      Tusen takk for oppskrift Englavenn.
      MMMMMmm nybaktbrød med brunost. Det blir nostalgi for meg 😀
      Ha en fortryllende kveld
      Klemklem

    6. Fru Stussli: Kjempegodt er det 🙂 Har spist over et halvt brød jeg nå og føler meg som et nytt og bedre menneske, hihi (det er lov å overdrive litt da)
      Det finnes ihvertfall ikke mye som slår nybakt brød med brunost og når det ikke er nybakt lenger er det jo bare å putte det i brødristeren. Kjempegodt det også 🙂
      Ha en herlig dag videre min venn <3
      Klem fra Engla

    7. gretashobby: Jeg kan ihverfall anbefale det på det varmeste 🙂 Jeg kommer garantert til å lage flere, det er ihvertfall helt sikkert 🙂

    8. Christine Mysen: Nei da er nok ikke dette noe for deg 🙂 Vi er alle forskjellige og takk og lov for det, for hvis ikke hadde det jammen blitt kjedelig og ihvertfall liten vits i å skrive blogg 🙂

    9. Hei.
      Brukte oppskriften din og laget steinalderbrød før jul. Helt nydelig med brunost. Jeg strøk på litt honning på hele brødet mens det var varmt, det ble en fin gyllen overflate og god smak. Oppbevarte brødet i kjøleskap og det holdt seg fint to uker. Takk for super oppskrift 🙂
      Anne-Liss

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg