Tømmerhuggeren – tanker og refleksjoner

Everyone has highs and lows that they have to learn from, but every morning I start off with a good head on my shoulders, saying to myself, ‘It’s going to be a good day!’.

Dette bilde tok jeg i fjor og her er det ikke tvil om at det har vært en kreativ tømmerhugger

Det var en gang, en sterk tømmerhogger som spurte etter en jobb hos en trelasthandler. Han fikk det, lønnen var veldig bra og han likte jobben. Av den grunn var tømmerhuggeren fast bestemt på å gjøre sitt beste .

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Sjefen ga ham en øks og viste ham området der han skulle jobbe.

Den første dagen , kom tømmerhuggeren tilbake med hele 18 trær .

 “Gratulerer , ” sa sjefen  . “Fortsett på måten!”

Veldig motivert av sjefens ord , prøvde tømmerhuggeren hardere neste dag , men han klarte bare å felle 15 trær . Den tredje dagen prøvde han enda hardere, men felte bare 10 trær . Dag etter dag hadde han med seg mindre og mindre trær.

“Jeg holder på å miste min styrke ” , tenkte tømmerhuggeren . Han gikk til sjefen og ba om unnskyldning, og sa at han ikke kunne forstå hva som foregikk .

Når var det du slipte du øksen sist? ”  spurte sjefen .

“Slipte? Jeg har ikke hatt  tid til å slipe øksen min. Jeg har vært veldig opptatt med å kutte trær … “

 

Til ettertanke :

Noen ganger blir vi så opptatt av alt vi skal, må og bør at vi ikke tar oss tid til å “slipe øksen ” . Det kan virke som om alle er travlere enn noensinne, men også mindre fornøyd.

Hvorfor det?

Kan det være at vi har glemt hvordan det er å være “finslipte”?  

Det er ikke noe galt med aktivitet og hardt arbeid, men vi må ikke bli så opptatt at vi forsømmer de andre tingene i livet. De nære og personlige tingene som, tid til familien vår, tid til å slappe av, tenke, bare være, tid til ettertanke for lærdom og vekst. Hvis vi ikke tar oss tid til å “slipe øksen” iblant , kan livet bli slitsomt og vi kan fort miste vår effektivitet, og gleden over liverts mange små men store øyeblikk.

Ønsker deg en herlig dag full av gode øyeblikk!

Klem  fra Engla ♥


Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ← og på instagram finner du meg her →englaskreativeverden


#tanker #ord #godmorgen #godeord #refleksjon #øyeblikk #tømmerhogger #lykkelig #jobb #livet #ydmyk #historie #kreativ #livet
3 kommentarer
    1. Jeg sliper øksen stadig vekk jeg 😀 For jeg fungerer ikke med bare flere og flere trær 😀 Så må bare si stopp, og roe ned litt innimellom 🙂 Fin sammenlikning dette 🙂 Håper du også har en dag med gode øyeblikk 🙂 Jeg skal GÅ hjem i dag, i stedet for å LØPE inne på tredemølla, tror det er best, hvis været er som nå 🙂 Stor klem til deg min venn <3

    2. Så fine ord til ettertanke dette var på en mandags morgen. Og jammen viktig å ta med seg. Alle trenger å stoppe opp litt iblant, trekke pusten dypt og føle at de lever her og nå!
      En nydelig mandag ønskes deg fra Houston <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg