Mmm – Mokkalikør

  • I går kveld laget jeg Mokkalikør. Hadde egentlig tenk å lage eggelikør, men ombestemte meg i siste liten.
  • Jeg var så uheldig å knuse den ene flasken jeg skulle bruke,  og da kom denne søte flasken godt med. 

    Det er egentlig en liten flaske som det har vært babysaft i, men med ny farge på lokket ble den riktig så fin.


  • Ingrediensene jeg brukte var:

5 dl kremfløte

5 dl vann

3 ss kaffepulver

3 ss bakekakao

5 eggeplommer

7 ss sukker

3,5 dl vodka (37,5 prosent)

 

Fremgangsmåte:

Først kokte jeg opp opp fløte, vann, kaffe og kakao. Vispet sammen eggeplommer og sukker i en bolle, og helte den varme væsken litt og litt i eggeblandingen mens jeg rørte godt.

Deretter helte jeg alt tilbake i kjelen og lot det koke opp mens jeg hele tiden rørte.

Så var det bare å avkjøle det hele, tilsette vodkaen og fordele likøren på fine flasker. 

 

Har du laget noe lignende?

 

 Med ønske om en herlilørdagskveld fra Engla

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ←  

 

#diy #oppskrift #likør #mokkalikør #jul #gaveide #gaver #gjenbruk #babysaft #kaffelikør #kakaolikør
11 kommentarer
    1. Det blir nesten som Baileys kanskje det da? Ser sånn ut på oppskriften liksom 🙂 Og ser så fristende ut atte 🙂 og FIN flaske 🙂 Skal du ha den selv, eller gi bort? 🙂 Ha en fin kveld ENgla-mor <3 Stor klem <3

    2. frodith: Litt som Baileys, mer med mere smak. Veldig godt altså 🙂
      Jeg skal gi bort litt og beholde litt selv tenkte jeg 🙂

      Ha en riktig fin kveld du også fineste frodith <3

      Klem til deg fra meg

    3. fruensvilje: Deilig med fruktlikør da 🙂
      Jeg har laget multelikør, men den skal få stå helt til julaften før jeg siler den, for da går bærene rett i multekremen 🙂

    4. fruensvilje: Herlig når man kan bruke bærene flere ganger 🙂
      Jeg snakket med de på polet og de sa at det var flere som først laget likør, så vin og til slutt desserter 🙂

    5. Dette har jeg aldri laget. Ble det litt som bailyes?
      Legger linken i matmappen. Kanskje dette blir julegaver neste år.
      Flasken ble jo kjempesøt!
      Natta fineste engla. Nå skal jeg ta med katten og mannen og finne loppekassen.
      Stooor nattklem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg