Før i tiden satt barna i matstolen og gjorde fra seg…

Visste du det?

Jeg lo rett ut da jeg fikk se denne stolen i går, men fant fort ut at det var blodig alvor.

Det var visst ikke bare en tilfeldig pappa som har snekret i stand noe helt utenom det vanlige…


For jammen fant jeg en til…

og de i bruktbutikken kunne fortelle meg at disse stolene var vanlige i gamle dager.

Da bare festet de potta på undresiden av setet. 

Ekkelt og uhygenisk var noen av tankene som slo meg, for jeg regner ikke med at de hadde hverken klorin eller salmiakk på den tiden..?

Så da var det bare å klø seg litt i rompa, dra seg litt i tissen og fortsette å spise lefsa si da skjønner jeg.

Æsj bæsj sier nå jeg..

De i bruktbutikken kunne også fortelle meg hvorfor det hang bilder av Kongen på alle utedoer…

Vet du hvorfor?

Det visste jeg heller ikke, men grunnen var altså i følge dem, at før i tiden tørket de seg bak med gamle blader og aviser, men Kongen kunne de ikke tørke seg med, så han ble hengene på veggen.

Dette fortalte de meg, også lo de godt 🙂

Ja,ja i går var jeg på en skikkelig dorunde kan man si. Takke meg til at min egen toalett er i hvitt porselen og at den står på et eget rom og ikke ved kjøkkenbordet 🙂

 

Men når jeg først begynte å tenke over det, er det jo ikke bare her til lands det har vært/er rare toaletter, for jeg husker første gangen jeg var i Tyrkia og måtte “låne” toalettet da jeg var i en butikk…de bare brettet bort teppet, og der…under teppet var det ett hull hvor jeg skulle tisse…

 

Med dette ønsker jeg deg en aldeles fortreffelig lørdagskveld!

Klem fra Engla

 

Ps. pass deg for dodraugen

 

 

 

#dostol #barnestol #utedo #gammelbarnestol #dodraugen #matstol
33 kommentarer
    1. hehehe ja Tyrkia er jo skummelt sånn, liker ikke hull i gulvet liksom 🙂 Har sett slike barnestoler før engang men tenkte egentlig ikke over hvorfor, men nå vet jeg jo det og det med kongen, så ble jeg litt klokere i kveld også, tusen takk haha 😀 Kooos deg med kvelden Englavænn <3

    2. Hihihi ler så jeg griner. ja var vel ikke alt i gamledager som var like bra heller.. Kanskje ikke rart levealderen har blitt høyere med årene;)

    3. Du er i skikkelig bæsjehjørnet skjønner jeg 😀 Hi-hi, ja ikke sant det er greit med sånne doer vi har 😀 og at de befinner seg i egne rom? Men det er noe med at det man er vant til osv… De i andre land er jo vant til det,og tenker nok ikke stort over det… 😉 Ha en fin kveld Engla-mor 🙂 Klemmerivei <3

    4. For life:Bra det vennen min, en god latter forlenger livet 🙂
      Må si jeg er glad lykkeliten ikke må innta frokosten sin i denne 🙂

    5. frodith: Følger alderen til lykkeliten jeg må du vite og vi nærmer oss prompe, tisse bæsje alderen nå merker jeg, hihi
      Skjønner at det er naturlig for de som er vant til det, men for meg ble dette bare veldig rart og ekkelt i grunn 🙂

      Ha en fin kveld videre du også frodithvenn <3
      Klem til deg fra meg

    6. Æsj, ja i Tyrkia er det litt av hvert innen den sjangeren 🙁 Til og med på flyplassen var bare et hull i gulvet:(
      Stolen minner meg om dostol som de har på sykehus, stol med hull i, så skyver de bare et bekken inn under;) Men varianten barnestol har jeg ikke sett før, enda så gammel jeg er. Jeg husker faktisk at mange rundt her hadde utedo……;)
      Nei, alt VAR ikke bedre før;) Takk og pris for vannklosett:)
      Ha en fortsatt fin lørdagskveld:)
      Klem<3

    7. Livsrom: Det er mange land som har toalettene på gulvet. I Kina var det bare det, og i tilegg fikk man ikke putte papiret oppi “do” engang, men i en åpen bøtte ved siden av…ganske ekkelt det også..

      Tok litt av denne dogreia, men jeg er ihvertfall glad vi har tripptreppstolen ved matbordet og do på badet 🙂

      Kos deg og ha en fortsatt fin kveld fineste Liv <3
      Klem fra Engla

    8. Mine foreldra har faktisk konge familien hengendes på veggen på utedoen på hytta!
      så akuratt det viste jeg.. lurte i veldig tidlig alder på hvorfor vi hadde en gammel mann på veggen som jeg ikke viste hvem var.. Noe som viste seg og være kongen vår..
      oooh happy day

    9. Moving On: Ja de fleste har Kongen og Kongefamilien hengende på utedoen, det har jeg også sett, men jeg visste faktisk ikke hvorfor, så i går hadde jeg en veldig lærerik dag 🙂 På godt og vondt 😀

    10. Hehe kommer til å tenke på kongen og dronningen neste gang du sitter og gjør ditt fornøyede du nå da !:D
      Morro med slike lære dager 😀 lære litt “unyttige” ting som en kan briefe med 😀

    11. hahahahah!!!
      ja kanskje det også går den veien! haha
      kommer vertfall jeg til og gjøre den første gangen jeg nå ser han i ettertid kjenner jeg !:P

    12. jeg rekner med att du ikke tisset i den butikken :)) har sett mange fine pottestoler i forskjellige slott og herregårder,men aldrig en som er mendt å bli brukt under selve måltidet , ja ja det var vel ikke like enkelt med bleier på den tiden ,så :)))

    13. fruensvilje: Jo jeg måtte jo bare det 🙂
      Dette er ett litt tøysete innlegg da, for jeg respekterer selvfølgelig at det var annreledes før i tiden og at det er annerledes i andre kulturer, men jeg var bare ikke klar over det og derfor lo jeg godt da jeg så den første stolen i går 🙂
      Ikke fant jeg noe om disse stolene på nettet heller…

    14. Moving On: Bra det er flere enn meg 🙂 Snart har vi kongen hengende på toalettet her inne også, bare sånn for gamle dagers skyld 🙂

    15. Hahaha!! ja skulle nesten gjort det 😀
      stemmer for at du henger opp kongen og dronningen på doen din 🙂 sammen med bilder av venner noe bare for morro skyld 😛

    16. Haha, herlighet! 😛 Utrolig hva folk har holdt på med. Fysj og fy!
      Sv; Det tror jeg det blir, også! 🙂 Nå har de flislagt en hel vegg og litt til, og det ser veldig lovende ut! 🙂 Ha en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg