Lykkeliten på epleslang = nydelige eplekaker

Neida, det er stygt å skylde på de som er mindre…

Det var vel heller jeg som var på slang mens lykkeliten og storesøster matet kattepuser, klatret i trærne og ga hestene epler.

Etter slangen laget jeg eplekaker. En med og en uten mandler på toppen.

Ingredienser:

  • 4 syrlige eple
  • 2 egg
  • 150 sukker
  • 50 g ekte smør
  • 3/4 dl helmelk
  • 150 hvetemel
  • ts bakepulver
  • ts kanel
  • 35 g skivede mandler (kan sløyfes)

  • Til denne eplekaken brukte jeg en rund for med diameter på 26 cm. 
    Forvarm stekeovnen til 200 °C. 
     
  • Fremgangsmåte:

    Skrell eplene og ta ut kjernehus. Skjær eplene i båter og legg dem i kaldt vann.
    Visp egg og sukker til eggedosis. Smelt smør, tilsett melk og visp blandingen i eggedosisen. Rør inn mel og bakepulver til slutt.
    Hell deigen i en smurt rund form, eller liten langpanne. Dryss 1 ts kanel over deigen.
    Hell vannet av eplebåtene, legg dem på deigen og dryss over resten av kanelen og de skivede mandlene. Stek eplekaken midt i ovnen i ca 30 minutter.
    Avkjøl kaken før du skjærer den i ruter rett før servering.
  • Serveres gjerne med krem eller vaniljeis 
    Nam, nam♥

    Mandag, ny uke og massevis av nye muligheter!

    Med ønske om en herlig mandag til deg fra Engla♥

    Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ← 

     

#mammablogg #oppskrift
10 kommentarer
    1. He-he, ja det var vel Lykkeliten sin skyld 😀 Hi-hi.. Godt det var DEG egentlig da 🙂 Og eplekake på epleslang-epler må være den beste 😀 Så kos med mating av hester, katter og tur i høstværet 🙂 Det er jo så flott ute nå 🙂 Ha en nydelig dag fineste Engla 🙂 Klemmeflatoglitttil <3

    2. Nammm. Det er litt lov å være på slang da 😉 hi hi.
      Det så godt ut alså.
      Jeg skal snart ut med mine kreative bakekunskaper selv, å skal prøve å lage
      Minecraft kake. Hvordan, jeg har ingen anelse om.. Hjelppppppp. Noen idee ?
      Ha en fin dag videre 🙂

    3. ritahobbyfoto: Ja litt slang må være greit 🙂
      Siden jeg ikke har epletre og ALLE andre har, må jeg ta noen få 🙂

      Minecraft kake har jeg faktisk aldri hørt om engang…det ma jeg google.
      Lykke til også håper jeg vi får se resultatet 🙂

      Ha en fin dag videre du også!

    4. frodith: Ja det var han som sa det!!! hihi
      Neida, det var meg og bare meg. Lykkeliten bare hjelper til å spise dem ha 🙂
      Ja nå er det virkelig nydelig ute. Lykkeliten og jeg har vært ute og gått tur i tre timer nå før han tok duppen sin.

      Ha en fortsatt fin dag du også fineste frodith <3
      Heltflatklem, hihi <3

    5. Fru Stussli: Ja det er kjempegodt.
      I dag får vi besøk av ei venninne og da smaker alt enda bedre <3

      Ha en fortsatt fin dag fine Bentevenn <3
      Stoooor go´klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg