Rognebærgele – oppskrift

For ett par uker siden hadde jeg en liten gjettekonkurranse her på bloggen hvor spørsmålet var hva jeg skulle bruke rognebærene til.

Det kom mange spennende og kreative forslag, men svaret var som mange av dere gjettet rognebærgele og her kommer oppskriften på rognebærgeleen min.

Ingredienser:

400g rognebær

200g sukker

8 dl vann

ca 9 plater gelantin (sjekk på pakken hvor mye du trenger)

 

Fremgangsmåte:

Rens bærene og ha dem i en kjele sammen med vannet og la det koke i ca 25 min. Sil av og kast bærene.

Ha i sukker og rør til alt er oppløst. Avkjøl.

Bløt opp gelantin i vann som anvist på pakken. Tilsett gelantinen i den lunkne rognbærjuicen og rør om.

Helles over i glass og settes kjølig.

(det sies at rognebærene skal ha hatt en frostnatt for å være best mulig, så etter å ha renset mine bær putter jeg de rett og slett i fryseren over natta)

Rognebær er godt og gratis og fulle av c-vitaminer og denne geleen bruker jeg blant annet til viltretter og lammeretter.

Romeo, hunden til min datter, sa ikke nei takk til litt rognebær han heller 🙂

 

Pleier du og plukke og bruke rognebær til noe?

 

Med ønske om en riktig god helg til deg fra Engla ♥ 


 Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ← 

 


 

#oppskrift
7 kommentarer
    1. Jeg pleier å pynte med rognebær, men før om årene har jeg laget litt gele, men blir liksom ikke spist…. og da gidder jeg ikke lage i år.
      Nå skal det fyres i peisen og tennes lys. Mmmm fredag er stasdagen!
      Kos deg max
      Mangeklemmer

    2. jeg har laget rognebærgele tidligere,men med en hage full av andre bær + tyttebær så blir det ikke brukt hos oss.
      Jeg blandet eple og rognebær,en hotellsjef likte så godt den geleen att han spurte om han kunne få oppskriften til bruk ved hotellet sitt :))

    3. Jeg var så fjern den gangen når den ble lagt ut, at jeg trodde det var plommer jeg da… 😀 og at du skulle lage plommesyltetøy 😀 Men det er jo rognebær 🙂 Moro med litt gjettekonkurranser da 🙂 Jeg har hatt lang dag borte i dag… først jobb og siden litt annen surr.. Håper du har kost deg i dag 🙂 Jeg skal i gang med noe hekling snart 🙂 Og sove lenge i morgen 🙂 Ha en fin kveld <3 Klemmer til fine Engla-mor <3

    4. Så flink du er og utnytter naturen 😀 Jeg har lagd lykter, islykter med rognebær inni og så brukte jeg rognebær til blåserøret jeg hadde da jeg var 8 år :DDD og rampete hahaha En riktig nydelig helg til deg og nå er den snart her…lørdagen altså med <3'er foran og bak 😀 Goklæmmen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg