Vafler med sjokoladebiter – a`la lykkeliten

Vafler med sjokoladebiter var faktisk lykkeliten sin ide, for selv om han kanskje ikke var klar over det, var det han som satte meg på tanken.

På søndagene pleier vi å møte storesøster Vibeke og da er boller med sjokoladebiter blitt ett fast innslag.

I går da jeg skulle lage vafler var det han som sa sjokoladevafler, eller rettere sakt “sjokoladeaffel”…jeg prøvde å tøyse det bort da siden det var middagsvafler vi skulle ha, men tanken var der….

Derfor passet jeg på å spare igjen litt av røren, så  i dag skjærte jeg opp sjokoladebiter og puttet opp i røra.

Jeg pleier også å erstatte litt av hvetemelet med litt havregryn i vaflene.

og i dag ble det altså sjokoladebiter i tillegg

Her er min oppskrift på vafler (sånn ca, for jeg tar det alltid på slump)

  • 3 egg
  • 2 ss sukker
  • 3,5 dl hvetemel
  • 0,5 dl havregryn
  • 4 dl skummet kulturmelk
  • 2 dl lettmelk
  • 1 ts kardemomme
  • 1 ts kanel
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts bakepulver
  • 50 g smør
  • (jeg pleier ofte å bytte ut litt av hvetemelet med grovt mel også når jeg skal ha de som matvafler)
  • Hvis du synes at røren blir for tykk er det bare å tilsette litt melk evt. vann

Smør til pensling av vaffeljernet

  • Visp egg og sukker, tilsett melk og rør deretter inn alle de tørre ingrediensene.
  • Visp til du får en glatt og klumpfri røre.
  • Tilsett smør og la vafelrøren stå og svelle i ca 20 min.

Stek vaflene gylne i vaffeljern. Jernet kan smøres med litt smør hvis vaflene er vanskelige å ta ut av jernet.

Serveres nystekte med for eksempel brunost eller rørte bær og vaniljekesam.
Dette var altså den sunne varianten, men vil du lage noen ekstra gode vafler a`la lykkeliten til fredagskosen,
ja da tilsetter du ca 150 g finhakket melkesjokolade rett før steking.
Du kan gjerne bytte ut noe av hvetemelet med havregryn. Da er det lurt å la havregrynen svelle med melken ca. 30 minutter før du blander det sammen med det a

Hem sier at man ikke kan kose seg til hverdags?

Sjokolade + vafler = lykkelitens drømmevaffel

Disse vaflene ble i hvertfall Nydelige ♥

 

Engla



#oppskrift
5 kommentarer

Siste innlegg