Batikk – “ny” duk og pute med stripetekknikk

Ny duk og pute med stripeteknikk.

Jeg brettet duken og puta i cirka 3-5 cm brede legg, som på et trekkspill.

Så bandt jeg hyssing rundt.

Denne gangen brukte jeg vanlig tekstilfarge og puttet alt i vaskemaskinen.

Stripen blir der hvor hyssingen har vært.

Jeg var litt uheldig, for mye av hyssingen falt av i vaskemaskinen…

Så hvis du skal prøve dette, pass på å knyte godt!

 

Til slutt laget jeg batikk på en “gulpeklut” etter lykkeliten

På den brukte jeg sirkelteknikken.

Da finner du først midtpunktet.

Ta deretter tak i midten av tekstilet og trekker det opp,

mens resten av stoffet henger nedover.

Bind en hyssing der du ønsker at det skal være en ring.

Hvis du ønsker flere ringer, knytter du flere hyssingbiter nedover langs stoffet.

Surrer du hyssingen en gang rundt, får du en smal ring, surrer du den flere ganger rundt, får du en bred ring.

Jeg synes batikk er dekorativt og veldig spennende å holde på med,

men smaken er som baken sies det…:)

Hva synes du?



 

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ←

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg