Min mor: norges hekledronning

Det har vært mye prat om fremsnakking og i dag har jeg tenkt å gjøre nettopp det 🙂

Dagens fremsnakk blir om mamman min Jeanette Skarpmo, også kalt hekledronningen.

 

Bildet over er tatt av henne i 1996, da hun ga ut sin første bok.

 

Dette er hva Cappelen Damm skriver om henne:


 “Jeanette Skarpmo blir kalt Norges hekledronning med over 100 000 solgte bøker om hekling.

Hun er godt kjent for sine gjennomarbeidede oppskrifter og flotte mønstre og heklekurs med tydelige illustrasjoner inkludert i bøkene.

 Hennes oppskrifter har bidratt til at heklekunsten har fått mange nye tilhengere.

 Bøkene hennes inneholder oppskrifter på alt fra hvite nostalgiske og romantiske duker,

løpere, brikker, gardiner og sengetepper – til hekling av vesker,

luer, skjerf og plagg i tidsriktige farger og mønstre – til julehekling med glitter og julefarger.”

 

.

I dag har hun gitt ut 7 egne bøker og har bidratt med oppskrifter i 5 samlebøker.

Flere av bøkene hennes har også blitt oversatt til svensk og finsk.


Hun har hele tiden nye prosjekter gående og det er sjeldent man ser henne uten ett eller annet håndarbeid i fanget.

Men det er ikke bare hekling hun er flink til!

Når jeg var lita strikket hun til og med for en fabrikk.

Så hun er en reser til å strikke også, noe jeg er veldig glad for :)♥

Jeg har egentlig aldri satt meg ordentlig inn i hverken strikke eller hekleverden,

men er utrolig takknemlig for å ha en så flink mamma som både strikker og hekler til barna, hundene og meg 🙂

 

Hurra for mamman min Jeanette Skarpmo “norges hekledronning” (og litt strikkedronning også )

Jeg er stolt av deg!!!

Men nå er jeg spent 🙂

 

Har du noen av bøkene?

Har du prøvd noen av oppskriftene?

 

Med ønske om en fortsatt fin kveld og en riktig god natt fra Engla♥

 

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ←


#norgeshekledronning #jeanetteskapmo #heklebøker #heklebok #hekling #mamma #håndarbeid #crochet #crocheting
23 kommentarer
    1. Ikke rart du er stolt av mammaen din 🙂 En dyktig dame ser jeg. Jeg heklet en del for ca 20 år siden. Men strikke har jeg gjort masse, også for norske designere. Så gensrene “mine” er å finne i Idena sine strikkehefter. Har desverre ikke prøvd noen av oppskriftene eller bøkene til din mamma. Hvertfall ikke de som er avbildet over.
      Når du først nevner facebook, så har jeg også en side der om du vil “like” meg https://www.facebook.com/Veskeklatten
      Ha en fortsatt fin kveld

    2. Ja det må jeg si! Kreativiteten kommer fra et sted 😉 Har ikke lest noen av bøkene, skal innrømme det. Har prøvd å lære meg å hekle, det gikk ikke! Men strikke det klarer jeg heldigvis 🙂

    3. Lisbeth Pedersen: Tusen takk Lisbeth 🙂
      Ja hun er en kreativ og dyktig dame og det er jammen du også har jeg forstått 😉

      Ha en fortsatt fin kveld/natt.
      Klem fra Engla

    4. jegda: Ja kanskje det er der den kommer fra, men i ett annet utrykk 🙂
      Jeg har prøvd meg på hekling jeg også, men det er mange år siden og da hadde jeg ikke tålmodighet…:)

    5. Heyyyy !! Hurra for muttern 😉 Jeg har ihvertfall en av bøkene, såå mye fine små ting i den siste, som jeg har . 🙂 Mulig jeg har flere… Flott genser foresten 🙂

    6. Sus`n: Tusen takk 🙂
      Ja hurra for henne og hurra for deg Sus`n 😉
      Har du prøvd deg på noen av oppskriftene?

      Ønsker deg en riktig fin dag!
      Klem fa Engla

    7. All grunn til å være stolt av mammaen din!!
      Jeg har 3 av bøkene hennes og er kjempeglad i dem alle. Hun lager oppskriftene så lette å forstå for en nybegynner som meg. Skikkelig inspirerende!
      Du må gjerne hilse og takke fra meg 🙂
      Klem klem

    8. skjønner at du er stolt av henne! har faktisk et par av hennes bøker, den ene kjøpte jeg for noen år siden og den andre fikk jeg av ei venninna rett etter at jeg kom til Norge 🙂
      🙂

    9. Tøft! Jeg tror faktisk jeg har nesten alle bøkene hennes 🙂 Hun har mange flotte oppskrifter 🙂 Og bøkene hennes fungerer som god inspirasjon også, til å gi ideer om hva man kan lage 🙂

    10. Hekleri og Ra: Så bra 🙂
      Jeg er helt nybegynner når det kommer til hekling, så jeg har fakrisk ikke prøvd en eneste oppskrift …:(
      Men hun er flink til å lære bort, så det var hun som fikk meg i gang med fillerye nr 1 🙂

    11. wow ser jo at eple ikkje faller langt fra stammen, snakk om kreativt *rivjern*
      Likte den med trendy hekling, lekket bilde<3
      Ser hun har tilhengere og er dyktig!!
      Hipp huraa for Englamammaen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg