Gammel kommode får nytt liv

Mitt motto er jo “det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert” så nå har jeg igjen gjort ting jeg ikke kan…

Dere som har fulgt meg en stund har sikkert sett teak kommoden jeg har på kjøkkenet…vel nå ser den ikke sånn ut lenger. Teakfargen er ikke helt meg. Ihvertfall ikke bare den. Denne kommoden var ikke så fin i fargen heller, og i tillegg var den lakket på en dårlig måte.

Vel, vel.. det er fortid, for nå er den vasket grundig (med vann), pusset med fint sandpapir og grunnet med heftgrunn.

Siden jeg ofte får spørsmål om hvordan jeg maler, hva jeg vasker med, hvilken maling jeg bruker osv, prøver jeg å beskrive det så godt som mulig her.

Etter at heftgrunnen har tørket, pusser jeg lett over igjen før jeg maler. Jeg bruker rulle på alle flater og der jeg ikke kommer til med rulle bruker jeg den lille kosten du ser på det første bildet. Malingen jeg er aller mest fornøyd med er Lady supreme finish 40 glans. Den gir en hard halvblank og fin overflate. Flugger sin maling har jeg ovså brukt mye av på møbler, men Lady malingen er den eneste som har fungert på f.eks kjøkkenstolene her. 

Jeg maler som regel to strøk, men med hvitt må jeg ofte male tre strøk. Pass på å la malingen tørke godt mellom hvert strøk, hvis ikke har det lett for å bli stygge merker. 

Så var det tapetseringen da, og det har jeg aldri gjort før. Tapeten er en rest som jeg kjøpte med meg fra Flügger i Askim. Så hvis du vil ha lik kan du sikkert ringe dit og spørre hvordan du kan få tak i den fargerike drivvedtapeten de har i utstillingen sin.

Jeg brukte tapetpulver som blandes med vann og i mangel på annet redskap brukte jeg stekespaden.

Resultatet ble slett ikke verst, hihi

Inni håndtakene har jeg malt med de fargene som er i tapeten og på kjøkkenstolene våre. Rosa hadde jeg ikke, men da blandet jeg den like godt selv.

Beina på kommode fikk samme farge som min yndlingstol (akkurat nå..hihi) Fargen heter Tropeö og er utrolig fin.

Følg meg gjerne  på facebook Englas kreative verden og på instagram englaskreativeverden der oppdaterer jeg daglig med bilder fra min kreative hverdag.

Tusen takk for at du titter innom meg og min kreative verden 

Ønsker deg en herlig ettermiddag og kveld og håper du har hatt en fin start på uken.

Klem  fra Engla

#gjenbruk #ladysupreme #teakkommode #retro #maling #diy #interior #interiør #interiör #gds #hobby #mydesign #gjørdetselv #blogg #kreativ #inspirasjon #diy #interiørblogg #fargeglede #skaperglede #fargerikt #oppussing #gjenbruk #fargekode #flüggermaling #drivvedtapet #lady #fargerikt
11 kommentarer

Siste innlegg