Spraylakk til glede og vrede

Jeg elsker som kjent å “fargelegge” hjemmet mitt. Den raske forandringen spraymaling/lakk gir, passer meg ypperlig. Det kommer alltid en del spørsmål når jeg legger ut mine prosjekter, så i dette blogginnlegget vil jeg prøve å dele mine erfaringer og besvare spørsmålene så godt jeg kan.

Her har jeg fått tak i en messinglysestake som jeg ville ha i forskjellige farger. Fin som den er vil nok mange si, og det er den jo. Men jeg elsker jo farger. Siden det var lett å skru den fra hverandre så jeg muligheter til fargefest *hihi*

Nå har jeg prøvd både spraymaling og spraylakk, men har best erfaring med maling. Jeg synes ofte den dekker bedre og at den ikke har så lett for å renne. Bakdelen med malingen er at den ikke sitter like godt på metall og glass, men med klar lakk til slutt tror jeg det problemet er løst.

Før jeg begynner å spraye vasker jeg alltid tingene godt. Så pusser jeg lett over med fint sandpapir, for å matte overflatene. Akkurat disse lysestakene har jeg kun sprayet med akrylmaling, men jeg vil anbefale å grunne med grunningsspray først og avslutte med lakk for best mulig holdbarhet

Det er mange som sliter med at lakken/ malingen renner og grunnen tror jeg ofte er at man sprayer for nært, eller at man tar på for tykke lag, så mitt tips er å ha litt avstand og heller spraye flere tynne lag. 

Jeg sprayer alltid ute. Da bruker jeg en stor pappeske som jeg setter tingene nedi. Skulle selvfølgelig ønske at jeg hadde et eget rom som var egnet, men det har jeg desverre ikke. Derfor begrenser det seg fort hvor mye man kan spraye på vinteren. For min erfaring er at det ihvertfall bør være runt fem varmegrader. (minst)

Mange spør hvor jeg kjøper sprayene mine og svaret er over alt *hihi* Noen elsker klær/sko o.l. men jeg blir nok like lykkelig over å ha skaffet meg en ny spray eller et malingsspann.

Biltema sin spray har jeg brukt mye av. Den er billig og helt grei. Da bruker jeg alltid billakken fremfor hobbylakken for da er det mange flere farger å velge mellom. Av spraymaling har jeg brukt Clas Ohlson sine, Panduro sine og en spray som heter Amsterdam. 

Jeg har funnet min soleklare favoritt og den skal jeg fortelle dere mere om litt senere. Jeg skal også fortelle hvorfor den er det.

Til slutt vil jeg bare påpeke at jeg ikke er noen ekspert og at dette kun er mine erfaringer og tips. Så les nøye bak på flasken og spør gjerne der du kjøper sprayen din også.

Hvis du ikke allerede gjør det er du hjertlig velkommen til å følge meg på facebook Englas kreative verden og på instagram englaskreativeverden 

Der oppdaterer jeg daglig med gjør det selv tips og bilder fra min fargerike og kreative verden.

Tusen takk for at du titter innom 

Klem  fra Engla

#gjenbruk #spraylakk #spraymaling #biltema #panduro #clasohlson #spray #messing #redesign #amsterdam #fargeglede #interior #interiør #interiör #gds #hobby #mydesign #colorlove #kreativ #inspirasjon #diy #interiørblogg #skaperglede #pyssel #oppussing #englaskreativeverden #tips #triks #erfaring #hobby
16 kommentarer
    1. Det blir så fargerikt og fint hos deg <3 Det ser litt moro ut å lakke sånn 🙂 Og den puten i bakgrunnen har jeg veldig lyst på 😀 Lager du noen sånne på bestilling eller? 🙂 Eller ble du lei...? Jeg har vært syk, men har hatt masse fine bilder i galleriet mitt hvis du får lyst til å se en dag. SÅ mye fine bilder 🙂 Ha en fin kveld Engla 🙂 Klemmer <3

    2. mye lure tips. Er ofte enklere å lære fra en med erfaring enn fra en boks bare.
      Forrige dag monterte eg en kommode fra IKEA. Sjekket youtube da en tegning maket NO sense….vips slips fant det ut 😀
      klemmetingene fine du <3

    3. Det er så vakkert med farger!
      Du er så utrolig kreativ, jeg skulle ønske jeg var like flink! Men jeg blir iallefall veldig inspirert av å lese bloggen din og du og andre kreative sjeler har fått meg til å tørre å prøve selv. Nå har jeg lært meg bittelitt å hekle, og det var jo både lett og gøy 😀
      Jeg har også blitt bitt av bloggbasillen og startet min egen blogg, så velkommen innom 🙂

    4. Spraymaling er et fantastisk verktøy for oss som er glad i farger 🙂 Men jeg deler savnet ditt etter innendørs arbeidsrom, både til spraying og andre ting. Heldigvis nærmer det seg utesesongen nå 🙂

    5. Heia 🙂 hvor får du kjøpt den amsterdam sprayen ? skulle hatt en hvit matt spray til glassflasker 🙂 noen tips ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg