Bamseboller – trinn for trinn

Når man blir tre år må man selvfølgelig ha bamseboller, så mamsen satte igang og trodde hun skulle gjøre det lettvint…

For med den første porsjonen, (den som skulle til barnehagen) brukte jeg rett og slett ferdig bollemix. Jeg prøvde den i sommer og syntes den var helt grei, men denne gangen ville den ikke samarbeide med meg i det hele tatt. Den ble klissete og ekkel og jo mer jeg prøvde jo verre ble det. Skal si det gikk en kule varmt her. Jeg som sjeldent sier stygge ord, tror jeg fikk sagt alle de stygge ordene jeg vet om og enda noen til… Så resultatet ble bamseboller uten ører…for de glemte jeg i kampens hete.

Men, jeg vet jo at jeg kan, og at jeg har verdens beste bolleoppskrift selv, så andre gangen brukte jeg selvfølgelig min egen oppskrift. Ingen “lettvinde” løsninger denne gangen.

Grunnoppskriften min finner du HER

,

Så var det bamsebollene da. Først laget jeg runde boller (litt mindre enn vanlige boller, siden jeg visste at det var treåringer som skulle spise de) også laget jeg to små kuler og festet som ører. Klemte de litt flate og satte i rosiner som øyne. 

Satte ovnen på 200 grader og lot bollene stå til heving i 30-40 min.

Pensle de godt med egg og stek de i fem minutter.

En flat sirkel som snute og fylt den med vaniljekrem.

Dytt den på plass og stek bollene i fem minutter til. (nesen skal fortsatt være hvit)

Når bamsebollene var avkjølt  byttet jeg ut rosinene med smeltet sjokolade som du ser på bilde over her. Den brukte jeg også som nese og munnen tegnet jeg med sjokoladekrem (restene etter sjokoladekaken)

Tusen takk for at du titter innom meg og min kreative verden 

Ønsker DEG en fin kveld!

Klem  fra Engla  

Min facebookside finner du her →Englas kreative verden ← og på instagram finner du meg her →englaskreativeverden


#boller #oppskrift #bamseboller #doityourselfe #bake #bolleoppskrift #barnebursdag #bursdag #bursdagsboller #bake #grunnoppskrift #deiligeboller #gjærdeig #matprat #sjokolade #sjokolade
10 kommentarer

Siste innlegg