Den gule kommoden trinn for trinn…fargekoder, malingstips og triks..!

Det er mange av dere som har stilt spørsmål om den gule kommoden, fargekoder, malingsutstyr osv, så her vil jeg prøve å beskrive hva jeg har gjort fra a-å

Utgangspunktet var denne teak kommoden som jeg fant på finn.no. Jeg hadde egentlig et ønske om å bevare litt treverk, men syntes ikke denne egnet seg til det.

Jeg startet med en grundig vask. Varmt vann holder i massevis. Så pusser jeg over med fint sandpapir, for å matte ned overflaten.

Vasket over på nytt med en fuktig klut og når kommoden er tørr malte jeg med heftgrunn. Et strøk, lot det tørke og pusset igjen lett over med et fint sandpapir. Deretter var det bare å sette igang å male.

Det er utrolig viktig å tørke over det man maler rett før, sånn at det ikke ligger støv på det man skal male. Jeg har brent meg på det noen ganger…

Jeg bruker skumgummirulle på alle flater. Det gir en glatt og fin overflate uten striper. Da fungerer faktisk europris sine skummruller helt greit også synes jeg. Men pensler kjøper jeg aldri billigvarianter av lenger, for de gir som oftest fra seg masse bust, eller så lager de stygge striper

Fargekodene jeg har brukt ser du her. Jeg brukte 6 av 8 farger på denne stipen, men skulle jeg valgt på nytt hadde jeg kanskje droppet nr 1327. 

All malingen er flugger interiør finish 50 glans. Jeg har prøvd den på noen møbler før også og liker den godt.

1328 har blitt en favoritt, så den har jeg malt en vegg i gangen med også. Den hvite malingen jeg har brukt på kommoden heter letthet og er den samme som jeg har brukt på kjøkkenbordet mitt tidligere.

I håndtakene på skuffene brukte jeg denne penselen. Den var helt topp å jobbe med, så sånne skal jeg nok kjøpe enda flere av.

Jeg håper dette var greit forklart og at de fleste spørsmålene ble besvart her. Hvis ikke er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan. De er flere som sender meg mailer og sender meg spørsmål på innboks både her og på facebook. Jeg har desverre ikke mulighet til å svare alle. Jeg synes det er bedre å få spørsmål direkte på sidene hvis det har med innleggene å gjøre, for det er helt sikkert flere som lurer på det samme.

Til slutt vil jeg si at jeg setter utrolig stor pris på at du titter innom meg og min kreative verden. Jeg er veldig takknemlig for alle de koselige kommentarene.

Det er ikke alltid jeg er like flink til å svare, men jeg kan love at jeg leser hver eneste en. I forhold til de gule kommodene jeg har malt den siste tiden, har jeg fått utrolig mange koselige tilbakemeldinger og har flere ganger blitt utrolig rørt over all  den positive responsen. 

Nok en gang TUSEN  takk for at du titter innom meg og min kreative verden 

 Ønsker DEG en fin kveld videre!

Klem  fra Engla ♥

 

#gjenbruk #maling #kommode #gul #retro #interior #interiør #interiör #malingstips #hobby #mydesign #farger #blogg #kreativ #inspirasjon #diy #interiørblogg #flüggerfarge #skaperglede #oppussing #bruktfunn #maling #gulterkult #tips #instagram #facebook #sonyangel
3 kommentarer
    1. Denne ble kjempefin og jeg ser at å bevare teak på denne ikke hadde blitt like fint som på den andre du malte. Tusen takk for mange gode råd og tips. Jeg må snart ta meg sammen og starte på de møblene på biblioteket/lekerommet oppe.. De er grusomme og skriker etter kule farger 😉
      Ha en fortryllende søndagskveld kreative snille Engla <3
      Klemmer i massevis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg