Redd naturens “kosebamser”

Ikke akkurat kosebamser da, men humlene er jo så søte, loddne og fine at de ihvertfall ser ut som små kosebamser. Selv er jeg litt redd for summende innsekter, men kryper tett inpå humlene for å ta bilder. Jeg elsker å ta bilder av dem, for de er jo så fotogene. Jeg drømmer om å forevige en da den flyr, men har ikke klart det enda.

Humlene er ihvertfall insektenes egen kosebamse, det er jeg helt sikker på*hihi*

 

Men…humlene er avhengi av blomster, og mange blomster er avhengi av humler for å bli bestøvet. Problemet er at det blir mindre og mindre blomster og det er derfor jeg skriver dette innlegget.

Vi kan alle bidra til å gjøre en forskjell og Anne på moseplassen satte igang en humlestafett, hvor målet er å få så mange bloggere som mulig til å skrive om humla. I dag var det jeg som fikk staffettpinnen fra frodith.

Tusen, tusen takk 

 

“Visste du at humla er livsviktig for oss mennesker?

Uten dem kan vi miste en tredel av verdens matvareproduksjon, og vi kan se langt etter godsaker som kaffe, frukt og bær.” 

Men vi kan alle hjelpe. Om du har hage eller bare en balkong så kan du hjelpe ved å plante humlevennlige planter, la være å bruke gift i hagen. Kjøpe eller bygge en humlekasse. Det beste av alt, du kan la løvetannen og ugras få gro med god samvittighet vel vitende om at du bidrar til å redde humlene.

 

Selv har jeg ikke kommet ordentlig igang i hagen enda, men kjøpte lavendel og georginer før helgen. Da jeg skulle gå ut for å ta bilde av de nå fikk jeg se at de er godtatt.

 

 

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Hageflekken vår litt så som så enda… Selv om gresset ble klippet forrige uke ser det ikke sånn ut lenger, men pytt pytt lykkeliten og humla trives og det er det viktigste for meg, *hihi*

Klarte det nesten…men må nok kjøpe flere gode “humleblomster”, så kanskje jeg får et blinkskudd…


Jeg vil gjerne utfordre  Fru Stussli. , Susn og Monika til å ta neste etappe i humlestafetten For mere info kan dere ta en titt på Moseplassen

Ønsker DEG en herlig dag videre!

Tusen takk for at du titter innom 

Klem  fra Engla


Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her Englas kreative verden og på instagram finner du meg her englaskreativeverden 

#humlestafetten #humler #blomster #hjelpe #moseplassen #foto #naturfoto #georginer #lavendel #utrydningstruet #utrydningstruededyr #hobbyfotograf #humblebee #løvetann #closeup #gul #natur #uteliv #hobby #vår #sommer
8 kommentarer
    1. haha morroklompen:) snøen har da bare såvidt forlatt åstedet..humla har ikke tint frem enda..ler
      Men tar utfordringen jeg vet du;) Må da eventuelt ha noen gamle humle bilder..
      Ingen blomst oppe her ennå som de kan lande på;)
      Klem

    2. Jeg er så enig så enig. Humlen er en utrolig søt og trulten bamse.
      Jeg har mye blomster i hagen og masse besøk av dette vidunderet som sprer pollen..)

    3. Se der hadde du gjort det allerede ja 🙂 Så herlig innlegg Engla 🙂 Du hadde jo kjempefine humle-bilder, så mange du har klart å få nå. Jeg har ikke sett EN humle jeg, så der jeg bor er det LITE 🙁 Men i morgen skal jeg på landet, så da får vi se om det blir noen humlebilder på meg også 🙂 FInt du ble med på stafetten Engla. Ha en fantastisk fin kveld min venn <3 klemmer på alle kanter <3

    4. et nydeligt innlegg og så mange flotte bilder da :))jeg liker bare så godt det første bilde der det ser ut som att humla holder godt rundt hele blomsten hi hi

    5. Hei Engla 🙂
      Så fine bilder du har tatt! Det er ikke lett å få knipset humla i fart, jeg har greid det noen få ganger, men det er nesten umulig å få det skarpt. Det blir mest en mørk dott med sølvstreker (vingene som slår)…
      Men når den kravler rundt er det jo betydelig enklere 🙂
      Veldig glad for at du tok utfordingen, og at du sender den videre! Flott at du engasjerer deg for humla, både med å plante litt ekstra humlevennlig i hagen, og ved å blogge. Takk for det!
      Ha en super summende sommer
      Anne 🙂

    6. Så mange flotte bilder du har fått tatt av de summende, kosebamsene av noen bønder vi har 🙂
      Besøk gjerne humleinnlegget mitt også om du har lyst 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg