Steinalderbrødet – ny bedre og enda sunnere oppskrift

God morgen. I dag våknet jeg til følgende melding på mobilen “opp og hopp, denne dagen vil bli topp”, så da var det bare å sprette opp og starte dagen. *hihi*

Den koselige meldingen fikk jeg fra min gode venninne Anett. I morgen skal hun og kjæresten ta turen hit til Spydeberg, så da spørs det om du også får et lite glimt av henne her på bloggen.

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen kostholdsekspert. Men denne gangen har jeg halvert mengden med olje og tilført mere nøtter så i mitt hode må det da bli sunnere.

Neste gang skal jeg prøve å droppe oljen helt.

Jeg synes brødet er utrolig godt, så det første jeg laget ble borte på null komma niks.

Det har vært stor respons på oppskriften og masse tilbakemeldinger har jeg også fått. Kjempegøy!

Noen synes det så ekkelt ut, noen som syntes det så rått ut, noen mente det var fuglemat og flere synes det er like godt som meg.

Her er oppskriften på mitt ferskeste brød:

6 egg

0,5 dl kaldpresset rapsolje

100 g valnøtter

100 g mandler

100 g gresskarkjerner

100 g hasselnøtter

120 g solsikkekjerner

120 g linfrø

120 g sesamfrø

60 g tørket tranebær

Ingen av ingrediensene skal deles

Bland alt sammen og hell det over i en smurt brødform (jeg bruker bakepapir). 

Til slutt strødde jeg på ca 1 ts nykvernet havsalt.

Stekes midt i ovnen  i ca 60 min på 175 grader

 

Kan virkelig et brød være så lett og lage? Uten mel, gjær og heving. Det er røft grovt og helt naturlig og smaken er nesten for god til å være sann spør du meg.

Brødet holder seg lenge og kan oppevares i kjøleskepet.

For uten stekingen tar det ca 10 min å lage brødet inkludert opprydding.

Steinalderbrød med honning og brunort er min favoritt!

Har du smakt steinalderbrød?

Ønsker deg en  herlig  fredag!

Klem  fra Engla ♥

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ← og på instagram finner du meg her →englaskreativeverden

 

#steinalderbrød #sunt #godt #oppskrift #matblogg #bake #brød #fettforbrenning #lavkarbo #favorittbrød #grovtbrød #grovbrød #suntbrød
6 kommentarer
    1. Aldri smakt, og det ser skikkelig grovt ut 🙂 mye TING i det ja 😀 Men er glad i nøtter av forskjellige slag, så det hadde kanskje vært noe for meg også det 🙂 Tenker det blir koselig med besøk av Anett igjen ja 🙂 Ha en kjempefin fredag Engla, jeg skal løpe hjemover etterpå 🙂 Med løpesekken…gruer meg litt kjenner jeg 😀 Stor klem til deg <3

    2. Høres ut som ett spennende brød. Selv spiser jeg nesten bare knekkebrød. Jeg smiler av kniven din, den har jo favoritt fargen din. Jeg tror det var lurt å ikke selge sukkerklypa, den er veldig dekorativ.
      Kos deg med besøket i morgen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg