Vaffeldagen – den sunne eller den usunne varianten

I dag er det den store vaffeldagen og det må jo selvfølgelig markeres her i huset. For her bor jo lykkeliten, den lille vaffelelskeren. Tidligere har jeg laget oppskrift på sunne vafler med vaniljekesam og revet eple. Den finner du *HER*,

men jeg har også laget oppskrift på noen vafler som ikke er fullt så sunne nemlig de jeg kalte sjokoladevafler a`la lykkeliten. For Sjokolade + vafler = lykkelitens drømmevaffel. Oppskriften finner du *HER*

Som oftest lager jeg “vanlige” matvafler

Her er enda en av mine oppskrifter på vafler (sånn ca, for jeg tar det alltid på slump)

Dette er nok de vaflene jeg lager mest av og det er de vi skal ha til kveldsmat i dag.

  • 3 egg
  • 2 ss sukker
  • 3 dl hvetemel
  • 0,5 dl grovt mel
  • 0,5 dl havregryn
  • 6 dl skummet kulturmelk
  • 1 ts kardemomme
  • 1 ts kanel
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts bakepulver
  •  Meierismør til pensling av vaffeljernet
  • Hvis du synes at røren blir for tykk er det bare å tilsette litt melk evt. vann
  • Visp egg og sukker, tilsett melk og rør deretter inn alle de tørre ingrediensene.
  • Visp til du får en glatt og klumpfri røre og la vafelrøren stå og svelle i 15 – 20 min.

Stek vaflene gylne i vaffeljern.

Serveres nystekte med for eksempel brunost eller rørte bær og vaniljekesam.
Siden lykkeliten har fri fra barnehagen i dag gikk vi like godt  innom bruktbutikken da vi var på trilletur. Så lykkeliten fikk en vaffelplate der av de koselige damene som jobber der.
Med sol  fra knall blå himmel må jeg bare komme meg ut å rive filler nå når lykkeliten tar formiddagsluren sin.

Ønsker DEG en herlig vaffeldag videre!

Klem  fra Engla ♥

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ← og er du på instagram finner du meg her →englaskreativeverden

 

#vafler #vaniljekesam #reveteple #mat #oppskrift #godevafler #sunnevafler #deiligevafler #bonappetit #velbekomme #vaffeldagen #sjokoladevafler #vaffel #lykkeliten #bruktbutikken #trilletur #mammablogg #matblogg
8 kommentarer
    1. Vaffeldagen må feires – selv her i Texas! Og vi har jo skaffet vaffelhjern med amerikansk støpsel. Og vafler i de fleste varianter er godkjent. Bodde fire år i Moss og der spiser de “pølse i vaffel” – det prøvde jeg aldri, for det høres for meg, helt feil ut. Men som min mor alltid sier: det ene gode skjemmer ikke det andre gode ut. Vet ikke helt om det stemmer bestandig 🙂

    2. Mmmm vafler! Det er godt det!
      Her i huset er den store vaffeldagen på fredager når Emma kommer fra skolen. Så spiser vi heller “middag/kosemat” på kvelden. Jeg lager oftest noe lignende av den siste oppskriften din fordi alle her liker den med litt grovt mel i.
      Nå skal jeg pakke sekken og komme meg i bassenget igjen 🙂
      Ha en finfin ettermiddag og kveld med vaffel. Vaffeldagen er helt klart en dag verd å feire 🙂
      Klemklem

    3. Mmmmmm, vafler smaker alltid godt! 🙂 fikk litt lyst til å prøve meg på den sunne varianten din.
      God tirsdag og vaffelkos til deg og dine 🙂

    4. Deilig med vafler 🙂 Det er yndlings-kosen hjemme i det gule huset også 🙂 Så vi får vafler hver gang vi kommer. Håper du har kost deg på tur, ute i sola. Jeg har gått hjem i dag også 🙂 i sola, ca en time <3 Ha en fin kveld Engla, 🙂 Stor klem til deg min venn <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg