Jula varer ihvertfall ikke helt til påske!!!

Det fikk jeg virkelig erfart i går, da jeg hadde bedt min datter hit på julemiddag. Ribbe, julepølse, surkål, poteter og mors hjemmelagde saus.

Da min datter kom sto ribba i ovnen. Gyllen og fin, med en svor som begynte og bli sprø, så da var det bare å sette på potetene og vente på at alt skulle bli ferdig.

Sultne og glade over å kunne spise enda et deilig julemåltid satte vi oss fornøyde til bords med hver vår juletallerken ♥

Jeg skjærte en bit av ribba og puttet den i munnen, men den rakk bare så vidt å treffe tungen, før den traff asjetten igjen.

Æsj…ribba var sur..!!!

Ikke bare litt smågretten liksom, nei denna grisen var rett og slett DRITSUR med stor D til og med.

Så det var 1,7 kilo ribbe rett i dass, eller ihvertfall i biodunken.


Så mye for å kjøpe den fine ferske ribba i butikken…

 

Jeg ante ugler i mosen allerede da jeg åpnet plasten, for det luktet jo ikke godt. Så jeg ringte min mor for å spørre om det pleide å lukte vondt av fersk ribbe. Hun sa det var helt vanlig, og at det alltid lukter litt når man åpner den.  Ja, ja tenkte jeg og fortsatte å gjøre i stand, for med alergi og litt “dett i desa” er jo ikke jeg den rette til å avgjøre hvor mye det skal lukte. Jeg har til og med kastet helt fersk kyllingfileet, fordi jeg synes den luktet vont. Så denne gangen tenkte jeg, at det bare var å skjerpe seg.

Min datter har egentlig aldri vært så glad i ribbe. Først denne julen fant også hun ut at det var godt alikevel.

Men da hun kom inn døren i går var det første hun sa: “ribbe lukter ikke så godt da mamma”, hmmf..”Å, jo da, bare den er ferdig lukter den kjempegodt” (NOT)

 

Så konklusjoner er: Ha aldri en sur gris i hus!!! Den lukter ille og smaker enda verre!!!

Selv om jeg hadde troen til det “bitter end”,  hjalp det ikke med hverken positive tanker, ord eller handlinger i forhold til ribba.

Men med galgenhumor og masse latter, la vi ribba til siden og spiste opp alt det andre. Gode og mette ble vi også. 

 

I dag skal vi spise middag sammen igjen, men denne gangen blir det noe helt annet en julemat, for julematen varer definitivt ikke frem til påsken!

 

 Med ønske om en herlig dag videre fra Engla

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ←

 

#ribbe #surtkjøtt #dårligkjøtt #julemat #julepølse #brunsaus #julemiddag #juletalerkner #juletalerken #middag #sprøsvor #skilt #depositiveslov #mat
7 kommentarer
    1. hahahaha ja eg har en litt morsom historie om mat også.
      Vi tømte frysen da vi fikk nytt kjøleskap og rensket ut det vi ikkje sku ha. Noe kjøtt lå i en pose og eg spurte gubben,hva er dette? Han svarte det er koteletter. Ok svarte eg-han har gått kokkelinje nemlig og burde vite dette.
      Dagen kom da eg sku lage nakkekotteletter i ovn-syns ikkje det luktet som vanlig eller så som vanlig ut. Kjøttet luktet helt fint da vi sku lage maten.
      Men etter første bit fant vi ut at eg hadde da laget fårikålkjøtt i ovnen ala nakkekotteletter med kvtløk og krydderier og fløtesaus…………fysj!!!!!!!!!!!!

    2. Så kjedelig at den havnet i søpla, men virker som dere tok det hele med ett smil :))
      Selv vært ute for lignende bare det var lappskaus kjøtt, den gikk rett i dass ;))

    3. så kjedelig da att ribba var dårlig,jeg ville tatt den med til butikken og klaget jeg da.
      Ja ja dere ble no mette og det var det viktigste og pølsa var vel ikke sur for eg håpe

    4. Uffda 😀 Ja, ja , godt det var noe annet godt å spise også 😉 Bare man blir METT, det er det viktigste .-) Her skal jeg i gang med svine- filet-strimler og sursøt Uncle Bens 😉 Og ris. 😀 Sikkert deilig 🙂 oG hekler og hekler… til jeg blir blå på armene nesten…ELLLEr turkis kanskje 😀 Ha en fin dag videre min venn <3 stor klemmeflatklem <3

    5. lukter det surt når ein opner paken, så er det surt. Uansett kva det er. Det ahr eg erfart.Tror aldri å tilberede da eg. bra du ahdde mye godt tilbehørtil da. Spiser sjelden ribbe, men masse kvitt kjøtt avforskjellig slag og er veldig påpasselig med lukta. Bra du hadde anna mat i huset også, så du slapp å svelte. Ha ein fin kveld

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg