mmm…Multelikør og multekrem (oppskrift følger)

Denne gangen skulle multene nytes max, så for litt over en måned siden laget jeg multelikør, sånn at den kunne siles og helles i karaffelen til jul.

Jeg brukte ca 700 g multe, 300 g sukker og 0,7 l vodka (37.5 prosent). puttet alt i ett stort norgesglass og lot det stå på benken i litt over en måned.

Det eneste jeg gjørde med den denne tiden, var og snu glasset på hodet en til to ganger om dagen.

Jeg prøvesmakte i går og den var kjempegod, men nå skal den få stå og godgjøre seg frem til påsketider.

Men det var ikke bare likøren som ble god, for av multene laget jeg multekrem.

Jeg laget bare vanlig krem av fløte og sukker og rørte inn halvparten av multene. Resten av multene puttet jeg i fryseren.

Den ble jo ikke akkurat som andre multekremer, men det ble veldig, veldig god og da jeg spiste kom jeg frem til at den sikkert hadde blitt enda bedre med revet sjokolade på også.

En nydelig dessert, men kun for voksne 🙂

Er du glad i multer?

Med ønske om en  herlifredagskveld til deg fra Engla

Har du lyst til å følge meg på Facebook kan du gjøre det her→ Englas kreative verden ←  

 

 

#multe #multebær #multer #multekrem #multelikør #dessert #oppskrift #DIY #likør #hjemmelaget
7 kommentarer
    1. Åh…heldige deg:) I år hadde jeg ikke molter…..for ingen hadde vært Nordpå og plukket…Og jeg kjøper jo ikke, når man er vant til selvplukk. Heldigvis fikk vi moltekrem 1 juledag hos min mor og far:) Likøren så nydelig ut. Nyt nyt:)

    2. Min matgale verden: Tusen takk, ja denne skal nytes 🙂 Det er ikke ofte jeg har multer heller, men jeg kommer fra Trysil, så jeg har ihvertall tilgang til å kjøpe. Multekrem er tradisjon på julaften, men i år gjorde jeg altså en vri og laget den til og med en helt annen dag 🙂

    3. Multekrem er det beste 😀 Herlig! ikke så glad i multe-likør, eller likør i det store og hele 😀 Men multekrem <3 Kose deg meg juledagene, jeg hekler noe nytt... Og har kjøpt bukse i dag 🙂 Stor klem til deg min venn <3

    4. frodith: Tusen takk søteste frodith <3 Da er vi enige om at multekrem er kjempegodt 🙂
      Kos deg med hekletøyet og nye bukser 🙂 Gøy å kjøpe seg litt nytt iblandt 🙂
      Stor go´klem til deg fra meg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg