En liten titt på min gamle “skattekiste”

Ok, dette er kanskje ikke akurat en skattekiste sånn som andre skattekister, men for sydamer må vel dette være en skikkelig skattekiste.

Siden jeg fikk symaskin i bursdagsgave tenkte jeg at dette gamle syskrinet skulle få bli min egen “skattekiste” hvor jeg kan gjemme alle sysakene.

Syskrinet kostet 50 kroner og er i grunn litt slitent enda, men med min hjelpende hånd håper jeg at det skal bli så godt som nytt igjen.

Mesteparten er orginalt ved det, men noen av skruene er byttet ut med nye.

For å få det finest mulig har jeg tenkt å bytte ut noen av de orginale skruene som er inni syskrinet med de nye for å få det orginalt utvendig.

I går stilte jeg spørsmålet Er det “lov” å male antikke møbler?? og synes det er kjempegøy at så mange av dere fortalte hva slags tanker og meninger dere har rundt dette.

Tusen takk for at dere tok dere tid til å kommentere ♥ 

Jeg begynte først å svare noen, men kom frem til at det ble feil, for dere var jo så åpne og ærlige om hva dere mente og da føltes det feil å “svare” på kommentarene. Så i stedet vi jeg heller fortelle her hvilke tanker jeg har om det  pusse opp gamle møbler.

Jeg mener at det i utgangspunktet er helt opp til hver enkelt hva man vil gjøre. Jeg kjenner flere som river seg i håret over at foreldrene har rosemalt de gamle antikvitetene de har i hjemmet sitt, men jeg mener at hvis det er sånn de vil ha det, så må de selvfølgelig få lov til det.


For meg blir det helt feil å skulle “spare” på møblene sånn at neste generasjon, eller generasjonen deretter skal kunne nyte de gamle skattene.

Det fine med mesteparten av de gamle møblene er jo nettopp det at de tåler en real trøkk og de tåler å males og beises og pusses og slipes og hvem vet det er jo ikke sikkert at noen, noen gang kommer til å like møblene i akkurat DEN orginale fargen.

Tenk om de som laget møblene klinte de inn med de styggeste fargene de visste om, og nå sitter de “der oppe” og gapskratter av oss, netopp fordi vi sitter her med de “stygge” møblene og tror at det bare er penger og at de er orginale som gir møblene en verdi.

For meg er det viktig at det passer inn hos meg, hvis ikke vil jeg faktisk ikke ha det.

Ett møbel kan bli helt perfekt hos meg hvis jeg pusser det opp, mens det samme møbelet i en annens øyne da blir ødelagt og verdiløst. Det må jeg respektere.

Jeg må også si at jeg selvfølgelig ser an hver enkelt ting. Er det møbler som har gått i arv i generasjoner og det er masse følelser knyttet til dem. kan det vel hende at jeg ville gjort alt som sto i min makt for å bevare det orginale så godt det lar seg gjøre. 

Men først og fremst er jeg veldig glad i gamle møbler nettopp fordi de er så solide og at de er laget for å brukes. Ingen og igjen ♥

Dette var altså mine tanker…

Når det gjelder dette gamle syskrinet vet jeg faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre med det enda.

Jeg kan lett se for meg at det hadde blitt kult med knallfarger, som f.eks oransje i bunn med hvite detaljer, men tror nok kanskje at jeg går for den samme beisen som jeg brukte på mexicoskapet.

 

Har du noen oppussingsprosjekter på gang?

 

Klem fra Engla

#antikk #antikvitet #syskrin #interiør #hobby #gammeltsyskrin #oppussing #gammelskatt #maling #oppussingsprosjekt #skattekiste #bruktfunn #loppis #gammelskatt
14 kommentarer
    1. Ååhh.. et slikt hadde jeg også… dessverre hørte jeg på alle de som kava seg opp og mente jeg skulle beholde det slik det var… endte opp på dynga til slutt det… skulle nå i dag ønske jeg hadde pussa det opp og laga det ordentlig fint… gjør hva DU har lyst til med syskrinet ditt <3

    2. Kjempeflott syskrin <3
      Om en skal male gamle antikkmøbler er vel helt greit. Det eneste er at om man vil ta vare på pengeverdien i møbelet, så forsvinner den verdien med en gang en maler eller lakker. Men ofte er det greit å male det så det passer bedre inn i hjemmet, og er det en arv så beholder jo man affeksjonsverdien i det uansett.
      Lykke til med oppussingen
      Klemmer

    3. Det var jo ei skattekiste etter min smak da :))
      Jeg har to gamle trekister og ei gammal klokke som så absolutt skulle hatt litt andre farger, har som deg stillt spørsmål her og fått mane forskjellige svar ! før likte jeg best rene “bondefarger” nå synes jeg godt de kan bli litt mer kremhvite/almuefarget med litt “rosemaling” på. Vi gjør som vi vil mener jeg så kan senere slekter jo evt, strippe fargene og begynne på nytt om de vil hihi

    4. Enig med deg!!!
      Kjempefin skattekiste 🙂
      Jeg har mange prosjekter jeg skulle satt i gang med, men nå tror jeg jammen det bare må vente til etter jul.
      Ha en finfin kveld
      Klemklem

    5. jeg har faktisk et makent skrin :)bare att min er i en litt nyere variant sånn ca nesten 30 år 🙂 jeg fikk det i gave av svigermor og den er i lys treverk.
      Kjempeflott skattekiste og veldig greit å ha alt samlet på et sted.
      Blir spennende å se hvordan ditt skrin blir etterhvert

    6. Wenche: Tusen takk søte deg <3
      Så synd at det endte på dynga, men neste gang du får kloa i en sliten skatt skal du se at du tryller frem noe fint og flott 🙂

      For meg så er det nettopp det som handler om å ta vare på de gamle møblene 🙂

      Ha en fin dag Wenche!

    7. frodith: Tusen takk snille gode frodith <3
      Ja jeg håper det bor en liten sydame i meg også, så plutselig er denne proppfull av syskatter, hihi

      Ha en fin dag!
      Go´klem fra Engla

    8. Lisbeth Pedersen: Tusen, tusen takk kjære deg 🙂
      Ja man må gjøre det som føles rett for en selv 🙂

      Ha en fin dag!
      Klem fra Engla

    9. Grete: Tusen takk 🙂
      Håper du finner ut av hva du vil gjøre med dine gamle skater også og at du får dem akkurat sånn som du vil ha dem 🙂

      Ha en fin dag!

    10. Fru Stussli: Tusen, tusen takk fineste Bente <3

      Du tryller jo frem det ene flottere enn det andre om dagen og det trenger ikke være "skattekister" for å være kjempefint 🙂

      Ha en fin dag!
      Klem til deg fra Engla

    11. fruensvilje: Så gøy 🙂
      Enig med deg, det er grit å få til ett system helt fra starten, så får vi se da, om jeg i det hele tatt får symaskinen ut av pappesken snart 🙂

    12. inneuteferdig: Ja ike sant 🙂 Det kan være lurt å bruke litt tid iblandt, for hvis ikke kunne jo plutselig alt blitt oransje her hjemme hos meg 🙂
      Og DET hadde jeg nok fort angret på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg