Jeg inviterte naboen på raspresk…

I formiddag ringte jeg til naboen og spurte om hun ville komme over på raspresk…og i andre enden hørte jeg bare: hva???

Raspresk, sa jeg…


Har du hørt om raspresk før?

Hemmeligheten ligger her

Poteter…

Neida, det er ingen hemmelighet, for raspresk er faktisk en rett som ble mye laget i Trysil før i tiden.

Det kan minne om pannekaker, men forskjellen er at man tilsetter revet potet.

Masse revet potet…

I de gode gamle oppskriftsbøkene fra Trysil står det blandt annet at man til fire personer skal rive 10 poteter og ha i mye mindre veske enn det jeg hadde i dag, men nå er jo ikke vi hverken tømmerhoggere, gårdbrukere, eller tømmerfløtere, så da lagde jeg min egen litt lettere variant i dag.

I røren hadde jeg 2 egg, 2 revne poteter, ca 5 dl melk, litt salt og hvetemel sånn at det ble en fyldig røre. 

Stekt i pannen med smør og servert med ett sukkerdryss.

 

Naboen, ja hun spiste opp raspresken sin hun og sa til og med at hun syntes det var godt.

Men for lykkeliten var ikke dette noen slager, ihvertfall ikke i dag. Han har aldri smakt strøsukker før og syntes ikke det var det store heller, så for han ble raspresken byttet ut med en vaffel.

 

Håper du også koser deg og har en fin søndag!

Klem fra Engla

 

Minner også om Giveaway – hvor du kan vinne nydelige apotekerglass!!  

 

 

 

#oppskrift #gamleoppskrifter #tradisjoner #raspresk #tradisjonsmat #mat
14 kommentarer
    1. Det hadde jeg aldri hørt om nei 😀 Men jeg har spist kompe, he-he, og røsti-poteter… også godt 🙂 Men aldri potet med sukker på 😀 De så og hørtes godt ut 🙂 skjønner Lykkeliten vil ha noe annet da 😀 Ha en fortsatt fin søndag 🙂 Klem min venn <3

    2. Hei. Ramlet plutselig over bloggen din jeg gitt:) Du må hilse Lykkeliten fra meg:) Håpet på at det var noen bilder av han her, men så ikke stort:)
      Håper han trives i barnehagen og at alt går bra med han.
      Hilsen Adine (Hu som jobbet i barnepassen på FSC i sommer)

    3. frodith: Kompe har jeg hørt om, men vet ikke helt hva det er…, men røstipoteter derimot det er jo kjempegodt 🙂
      Med sukker på og greier…neida 😀
      Raspresk blir litt som med gulerotkake, det smaker ikke poteter, men gir en litt fastere konsistens. Det er kjempegodt og anbefales virkelig 🙂
      Kanskje jeg plutselig ber deg på raspresk en gang også, hihi

      Kos deg og ha en fortsatt fin kveld vennen min!
      Klem fra Engla

    4. Adine Iselin: Så koselig å “treffe” deg her da 🙂 Jeg har ikke lagt ut noe særlig med bilder av lykkeliten her..,men skal hilse han fra deg )
      Synd at du sluttet på barnepassen, for da ville ikke lykkeliten dit lenger heller…:(
      Håper det er bra med deg 🙂
      Klem fra Engla

    5. fruensvilje: De finnes nok andre steder med andre navn, men det er sjeldent, eller aldri jeg hører at andre lage det.
      De er ihvertfall kjempegode og kan virkelig anbefales 🙂

    6. Kompe er som raspe-ball, hørt om det? 🙂 Ja, det hørtes veldig godt ut det der 🙂 Jeg kommer gjerne jeg og smaker jeg 🙂 hi-hi
      Klemmer<3

    7. frodith: Hihi, så koselig da, da håper jeg det blir en skikkelig raspreskdate på oss etterhvert 😀
      Jeg har hørt om raspeball også, men klarer ikke å se det for meg. Må søke på nettet 🙂

    8. Hehehehhe….
      Jeg har laget det !!
      På Hedmarken har jeg hørt de kaller det ” Rasp-pænn-kaku” 😉
      Fikk oppskrift over telefon av sviger-oldemor …
      Oldemor: Litt at ditt og litt av datt…
      Jeg: men hvor mye tror du?
      Oldemor: njau…itte for mye men itte for lite hell…. 😉
      Slik gikk det med alt jeg sku ha oppi…
      <3 <3 <3 <3 <3 <3 3 <3 <3 <3 <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg