Til ettertanke – Er du som gulroten, egget eller kaffebønnene?

En ung kvinne kom til sin mor og fortalte henne hvor vanskelig alt i livet var blitt for henne.

Hun visste ikke hvordan hun skulle klare å holde ut lenger og ville bare gi opp. Hun var sliten av å streve og stresse med trivielle ting. Det virket som at så snart et problem var løst, så oppsto det bare et nytt.

Moren tok datteren med seg inn på kjøkkenet. Hun fylte tre gryter med vann og plasserte hver av dem på komfyren på høy temperatur. Snart begynte det å koke i grytene.

I den første gryten la hun gulrøtter, i den andre la hun egg og i den siste la hun kaffebønner. Hun lot dem koke; uten å si et ord.

Etter ca. tyve minutter slo hun av komfyren. Hun fisket gulrøttene ut av gryta og la dem i en bolle. Hun tok ut eggene av gryta og la dem i en bolle. Så tok hun kaffen ut av gryta og tømte i en kopp. Så snudde hun seg til datteren og sa: «Fortell meg hva du ser».

«Gulrøtter, egg og kaffe», svarte datteren.

Moren tok datteren nærmere og ba henne kjenne på gulrøttene. Det gjorde hun, og merket at de var blitt myke. Moren ba datteren om å ta opp eggene og dele dem. Etter å ha tatt av skallet så hun det hardtkokte egget.

Til slutt ba moren datteren om å smake på kaffen. Datteren smilte mens hun kjente smaken av fyldig aroma. Hun spurte moren: «Hva mener du med dette»?

Moren forklarte at hver av de tre objektene hadde vært gjennom den samme behandlingen: Kokende vann.

Men de hadde reagert forskjellig!

Gulroten ser ut til å være sterk, hard og uforandret. Men etter å ha gått gjennom behandlingen med kokende vann, ble den myk, svak og kunne bøyes.

Egget hadde vært veldig sårbart. Det tynne ytre skallet beskyttet det flytende innholdet, men etter å ha vært utsatt for det kokende vannet, ble innsiden hard.

Kaffebønnene derimot var unike. Etter å ha vært i det kokende vannet, hadde de forandret vannet!

Hvem av dem er du»? spurte hun datteren sin. «Når utfordringer melder seg i livet ditt, hvordan tar du imot de»? Er du som en gulrot, et egg eller en kaffebønne»?

Tenk på dette: Hvilken er jeg?

Er jeg gulroten, som virker sterk, men i møte med livets smerte og problemer og utfordringer mister styrken min?

Er jeg egget som starter med et bløtt hjerte, men endres med motgang og påvirkning? Har jeg hatt en flytende kjerne men etter død, skilsmisse, en finansiell krise eller en annen utfordring blitt hard og ufølsom? Ser utsiden lik ut, mens jeg på innsiden har blitt bitter og tøff, med en flat personlighet og et hardt hjerte?

Eller er jeg som kaffebønnen? Bønnen forandrer faktisk det kokende vannet, selve omgivelsene som lager smerten. Når vannet blir varmt, så frigjøres en del av meg og farger tilværelsen.

Hvis du er som bønnen, så vil du når ting er som verst, bli bedre og endre forholdene rundt deg. Når du er i din svarteste time og utfordringene er som verst, klarer du å løfte deg selv til et høyere nivå? 
Hvordan takler du motgangen? 
Er du en gulrot, et egg eller en kaffebønne?

Måtte du ha nok GLEDE til å skape deg skjønnhet, nok UTFORDRINGER til å gjøre deg sterk, nok SORG for å gjøre deg empatisk og nok HÅP til å gjøre deg lykkelig!

 

-ukjent-

15 kommentarer
    1. Fru Stussli: Ja dette synes jeg er en utrolig fin historie og jeg vil også gjærne være kaffebønna 🙂

      Ha en fortsatt fin dag søteste Bente <3
      Klem til deg fra meg

    2. Fin historie med et godt poeng!
      Greit hvis jeg kopierer den til bloggen min? Jeg liker å “samle” på slike lignelser på bloggen…

    3. Veldig fin historie, eller “liknelse” 🙂 Jeg tror og håper jeg er kaffebønna 🙂 Vil gjerne være det, og TROR litt selv på at jeg er det også 🙂 Ha en flott kveld gode Engla 🙂 Klemmevarmt <3

    4. fruensvilje: Ja ikke sant <3
      Det beste er selvfølgelig å være som kaffebønna, men dessverre er det nok noen som hverken vil, kan eller klarer...

    5. frodith: Tusen takk fine gode frodith <3
      Ja vi får tro og håpe at vi begge er som kaffebønna 🙂
      Ønsker deg en riktig så fin mandagskveld!
      Go'klem til deg fra meg <3

    6. Hvem vil ikke være kaffibønne? Jeg lurer på hva jeg egentlig er….. Kanskje noen aspekter fra alle. Jeg tror det vil være i overkant innbilsk å tro jeg er en kaffibønne på heltid;), selv om det er det jeg helst vil. Hvordan blir en hybrid av disse?
      I hvert fall noe til ettertanke;)
      Ha en fortsatt fin kveld:) Klem<3

    7. Livsrom: Ja vi vil vel alle helst være kaffebønner 🙂
      Selv har jeg nok vært innom alle tre gjentatte ganger, men velger å tro at jeg for det meste er kaffebønne nå 🙂

      Ønsker deg en fortsatt fin kveld!
      Klem fra Engla

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg