Hva kjennetegner en ekte og god venn for deg?

Aller først vil jeg si tusen, tusen takk til dere som kommenterer blogginnleggene mine både her og på Facebook.

Det er så utrolig hyggelig å få tilbakemeldinger og se at det man skriver bli lest.

Det gir meg også en mulighet til å bli litt kjent med deg som er innom her ♥

Jeg vet at det er mange som leser uten å kommentere og det er selvfølgelig også helt greit 🙂

 

Dette smykket fikk jeg av min venninne, kvelden før jeg flyttet fra Trysil for snart ett år siden.

Ett symbol på vårt vennskap ♥ og hver gang vi møtes bytter vi halvdel ♥

Barnslig? 

Ja kanskje, men utrolig ♥ koselig ♥ 


Denne definisjonen på vennskap fant jeg på Wikipedia : Vennskap er et forhold som har sitt grunnlag i tillit eller kjærlighet. Vennskap kan utvikle seg mellom to eller flere mennesker som omgås og trives i hverandres selskap, og som gjerne har noe til felles, for eksempel i form av interesser. Sympatiempati og ærlighet er viktig i et vennskap.

For mennesket er det viktig å ha noen på sin side når man har det vanskelig. Ettersom mennesket i utgangspunktet også er et sosialt vesen er det viktig å ha selskap av noen. Dersom et menneske er totalt ensomt, kan det føre til depresjoner og psykiske problemer.


Dette er også slik jeg definerer vennskap.

Men det er også en annen ting som for meg er veldig viktig, nemlig toleranse.

For meg innebærer et vennskap at man godtar hverandre som man er, på godt og vondt.

At man kan tolerere feiltrinn, for ingen er feilfrie.

Sist men ikke minst er de viktig med en åpen og god komunikasjon og at det føles naturlig å kunne si ifra til hverandre hvis det er noe man reagerer på.

For på den måten kan vennskapet vokse og utvikles i stedet for å visne og dø.

Det er ihvertfall det jeg forsøker å gjøre med mine venner ♥

For meg handler det ikke om hvor ofte man har kontakt eller treffes,

men om innholdet i den tiden man faktisk har sammen når man har den.


Hmmm ja dette ble dype ord sånn på en helt vanlig uvanlig fredag 🙂


Men noen ganger er det jo greit å sette seg ned og filosofere litt også.

Hvilke tanker har du om vennskap?

 

Med dette ønsker jeg deg en fortsatt fin fredag og en riktig god helg ♥

og husk, hvis du kan være glad for lite, har du mye å være glad for!

 

Go´klem fra Engla ♥


 


8 kommentarer
    1. greit å filosofere iblandt:)) jeg har igrunnen 2 former for vennskap,jeg har mange gode venninner vi trives ilag og har det hyggelig men bare ei deler jeg mine innerste tanker med,ei jeg hvet jeg kan stole helt og holdent på.Jeg tror at den sistnevnte bare kan være en av ,iallefall når det hjelder å åpne sine innerste hjertedører :))og så har jeg alle dere mine søte snille bloggvenner,jeg er oppriktig glad i hver og en av dere som jeg har på vennelista mi her 🙂

    2. Jeg har en 4-5 GODE venner 🙂 Noen som jeg har vokst opp med, som nærmest er som søsken for meg, og som jeg ikke trenger å prate så mye med. Når jeg er på besøk, blir jeg over et par-tre dager, vi skavler, men vi kan også sitte med hver vår bok sammen, som vi gjorde da vi var yngre.. Vi prater lett om alt, men MÅ ikke prate. Bare gjøre eller være sammen. Med andre venner er det mer sånn prate-forhold 🙂 Så det varierer veldig hvordan vennskap kan være. Jeg har forskjellige vennskap, og de GIR meg forskjellige ting. Og det er deilig 🙂 Det er livsviktig å ha venner, ved siden av familie og andre forhold 🙂 For meg hvertfall 🙂 Herlig innlegg Engla <3 klemmeflat <3

    3. Venner for meg er personer som på en måte er på samme “nett” som jeg er. De må kunne tilby meg noe som gir meg vekst som person, men samtidig våge å være sårbare. Mine 3 nære venner er ulike personer med ulik bagasje, men jeg kan føle meg vel sammen med dem alle. For å beskrive de kvalitetene jeg setter størst pris på hos dem, så er det vågale mennesker med sterke gode meninger, med humor og stabilitet. Ja venner er gode å ha, men nære venner bør velges med omhu <3

    4. min aller aller nærmeste venn og jeg har det begge travelt og hektisk,men en av de tingene som gjør at jeg betegner henne som min beste venn er at når jeg ringer,-selv om det er uker siden sist,-så er det aldrig spørsmål eller anklagelser i forhold til mangel på kontakt,vi bare plukker opp der vi slapp og setter pris på tiden vi har.hun er også den ENESTE jeg ville ringt midt på natten fordi jeg har pms,hater gubben,trenger sjokolade,men har drukket vin,hun er også den eneste som dukker opp på trappa 0300 med sjokolade og mer vin,he he:)) jeg elsker min lille lisa!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg