Gjør det selv: Strikk genser i Alpacagarn

Her kommer bilde og oppskriften på genseren jeg strikker.

Grunnen til at jeg kaller den Nille-genseren er rett å slett at det er Nille som gir ut oppskriften gratis og det er der jeg har kjøpt garnet mitt :)

Hele dette innlegget er henten fra Nille sin hjemmeside ( http://blogg.nille.no/2013/01/gjr-det-selv-strikk-genser-i-alpacagarn.html )

Gjør det selv: Strikk genser i Alpacagarn

Bakstykke:
Legg opp med dobbelt garn 70(78) masker på rundpinne nr 8. Strikk vrangbord 2 rette og 2 vrange i 5 cm. Strikk frem og tilbake rett (rillestrikk) til genseren måler 72(78) cm. Når du skal måle hel lengde er det viktig at du legger arbeidet ned og drar forsiktig ut, hvis du måler arbeidet hengende, er det lett at det drar seg og arbeidet blir for kort når du tar det på. La arbeidet hvile til du er ferdig med forstykket.  

Forstykke:
Legg opp med dobbelt garn og strikk som bakstykket, hvis du ønsker hjertedekoren foran, så begynn etter ca 26 riller. Strikk 34(38) rette og to rette i fargen du ønsker på hjertet, så strikkes 34 rette i genser fargen. Snu og strikk 34 rette og 2 vrange i hjertefargen og avslutt pinnen med 34 rette. Se diagram (neste side) for videre mønsterstrikk. Hjertet strikkes i glattstrikk, dvs rett på retten og vrangt på vrangen. Strikk til genseren måler 61(64) cm og sett de midterste 18m på en hviletråd til halsåpning. Strikk hver side for seg, fell til hals 2m 2 ganger, og 1m 2 ganger. Du har da igjen 20(24) masker. Strikk til hel lengde og strikk sammen forstk og bakstk på skulderen (se forklaring nedenfor). Gjenta på andre siden av halsåpningen.  

Strikke sammen på skulder:
Dette er en fin og praktisk måte å feste forstk og bakstk sammen på. Du har 20(24) masker fra skuldrene på forstk. Ta det samme antall masker fra bakstk og ta de på en pinne i ca samme str som det du har strikket hele genseren i. Legg forstk og bakstk mot hverandre, rette mot rette og strikk sammen, en maske fra forstykket og en maske fra bakstykket. Strikk sammen alle maskene på den ene skulderen og snu arbeidet og fell av maskene. Gjenta på den andre skulderen. De resterende midterste 30(38) på bakstk maskene, settes på en hviletråd til du skal strikke halsen.  

Ermer:
Legg opp med dobbelt garn 26 masker på liten rundpinne og strikk frem og tilbake vrangbord, 2 rette og 2 vrange, i 5 cm. Skift til rillestrikk og strikk til ermet måler ca 49 cm, eller så lang/kort du trenger den. Øk samtidig 1 maske i begynnelsen og slutten av omg på hver 5 rille for s/m og hver 4 rille for l/xl. Fell av ved ønsket lengde. Strikk et erme til.  

Hals:
Ta de maskene på hviletråden over på rundpinne nr 7 og strikk opp med dobbelt garn masker langs halskanten til du har ca 64(68) m til halsen. Strikk vrangbordstrikk rundt med 2 rette og 2 vrange i ca 20 cm hvis du ønsker høy hals. Ønsker du vanlig halsfelling, avslutter du og feller av ved ca 4 cm. Pass på å felle av en løs kant, da fellingen må være tøyelig da du skal ha genseren over hodet ☺  

Montering:
Legg ermet rette mot rette og sy sammen langs underarmen. Gjenta med den andre armen. Sy sidesømmene på genseren, men la det være åpning til ermene. Vreng genseren og sett i ett erme. Ermet skal ikke vrenges. Sy en pen søm og fest godt. Gjenta med det andre ermet. Vreng genseren tilbake og fest alle løse tråder.  

Nå har du strikket deg verdens beste kosegenser!

Stikkord:

16 kommentarer

fruensvilje

23.04.2013 kl.13:37

den genseren ser utrolig deilig ut :))jeg er sikker på att den blir en favoritt når du er ferdig med den

Engla

23.04.2013 kl.13:44

fruensvilje: Ja jeg håper det :)
Garnet er ihvertfall utrolig deilig selv for en alergiker som meg :)

Fru Stussli

23.04.2013 kl.13:52

Jeg liker den høye halsen! Er IKKE glad i halsen på skappelen, der må man bruke skjerf eller no i halsen :-) Gleder meg til å se din ferdig :-)

Hanne

23.04.2013 kl.14:05

Kjempefin. Du skal ha med hjerte ja?

Greide ikke å holde meg bort fra pinnene jeg heller. Var ferdig med slumreteppet i går, og bestemte meg for at nå skulle jeg ikke strikke mer. Gikk forbi en garnbutikkfor litt siden, og vips så har jeg nye emner på en genser..fint nå når jeg har så gnagsår og må sitte i ro..

Engla

23.04.2013 kl.14:14

Hanne: Tusen takk :)
Er usikker på det med hjerte...har kommet dit hvor jeg skal starte med det nå, men kom på at min mor snakket om at trådene ville bli veldig lange på baksiden og at dette fort kunne bli stygt...
Så her sitter jeg da..uerfaren og vet ikke helt..
Hva tror du?
Det går virkelig unna hos deg skjønner jeg :)
Flink er du!
God bedring forresten :)

Engla

23.04.2013 kl.14:16

Bente og Lars O: Ja det var det med halsen da...får se om jeg får det til :)
Ha egentlig aldri lest en oppskrift før Skappelgenseren, så jeg ser at dette kan bli en utfordring.
Men med positive tanker kommer man jo ett godt stykke ihvertfall :)
Hva hadde du gjort i forhold til hjertet? (Se mitt svar til Hanne)

Fru Stussli

23.04.2013 kl.14:28

Hmm lange tråder på baksiden.... men baksiden skal jo ikke vises.. Jeg ville prøvd ;-)

Ta en Pippi. Dette har jeg ikke gjort før så det tror jeg sikkert at jeg kan!

Engla

23.04.2013 kl.14:32

Bente og Lars O:Bente og Lars O: Ja jeg tror hun mente at det var lett for å dra trådene..men nå har jeg begynt på hjerte jeg og satser p at dette blir en aldeles nydelig genser :)
Tusen takk for svaret kjære gode snille deg :)
Ingen sak når man kan få så god hjelp og støtte her :) <3

Hanne

23.04.2013 kl.15:39

Jeg ville ha prøvd. De lange trådene har jeg ville festa med sytråd bak. Skjønner? Når du skal "hoppe " så la det bli ganske langt, og der ville jeg ha sydd litt midt på eller noe lignende.. Dårlig forklart, men håper du skjønner.

mittlillesorlandshus

23.04.2013 kl.16:38

knall fin. tror dette må bli mitt neste strikke prosjekt ja :) takk for tipset ;)

Marit

23.04.2013 kl.20:16

Så jo ut som en skikkelig kosegenser .. bortsett fra at jeg ikke orker høyhalsa plagg. Får rett og slett klaustrofobi!

Engla

23.04.2013 kl.21:01

Hanne: Tror jeg skjønner hva du mener :)
Tusen takk for hjelpen!
Prøver med hjerte jeg :)

Engla

23.04.2013 kl.21:03

mittlillesorlandshus: Bare hyggelig :)
Så bra at du likte den :)

Engla

23.04.2013 kl.21:04

Marit: Ja dette tror jeg blir en deilig genser :)
Jeg er heller ikke så glad i høy hals, men denne er såpass vid at jeg tror det går bra :)

jegda

23.04.2013 kl.22:37

Den er kjempe fin!! Liker det mønsteret ja:-)

Engla

24.04.2013 kl.12:13

jegda: Tusen takk :)

Skriv en ny kommentar

Engla

Engla

40, Spydeberg

Mitt navn er Engla. Jeg har tre herlige barn. En datter på 20, en sønn på 16 og lykkeliten, min lille attpåklatt som er født i september 2011. Mine store interesser er interiør, oppussing, gjennbruk og redesign. Jeg er en kreativ sjel som elsker å skape nye ting. Jeg vil i hovedsak blogge om mine "gjør det selv prosjekter", men familielivet og hverdagen vil nok også prege bloggen. Håper du vil følge bloggen min :)

Follow on Bloglovin Norske blogger Instagram