Takknemlighet

Jeg er ikke tvil om at det utgjør en stor forskjell å skifte fokus fra hva man mangler i livet til hva man faktisk har.

Jo flere positive tanker man har, jo mindre negative er det rom for.

Ved å konsekvent forsøke å fokusere på de tingene som er bra, på muligheter fremfor begrensninger, vil man oppleve at humøret stiger, at livet er spennende og fullt av muligheter.

Man blir en mer attraktiv person og være sammen med både for seg selv og andre ♥

 

Da jeg drev nettbutikkn engla.no solgte vi en stein som vi kalte for Takknemlighetssteienen og dette er beskrivelsen som fulgte med:

Følgende historie er hentet fra boken The Secret

“En gang vi hadde problemer i familien, fant jeg en stein, og jeg ble sittende og holde den i hånden. Jeg tok den med meg, den ble liggende i lommen min og jeg sa: Hver gang jeg rører ved denne steinen, tenker jeg på noe jeg er takknemlig for. Så hver morgen når jeg står opp, tar jeg den ut av klesskapet, putter den i lommen og gjennomgår alt jeg er takknemlig for. Og hva gjør jeg om kvelden? Jeg tømmer lommene mine, og da dukker den opp igjen. Jeg har hatt noen forunderlig opplevelser med denne ideen. En kar fra Sør-Afrika så at jeg mistet den. Han spurte: hva er det for noe?Jeg forklarte ham det, og han begynte å kalle den en takknemlighetsstein. To uker senere  fikk jeg en e-post fra ham i Sør-Afrika der han skrev: Sønnen min holder på å dø av en sjelden sykdom. Det er en ny type hepatitt. Kan du sende meg tre takknemlighetssteiner? Det var jo bare vanlige steiner jeg fant her og der, så jeg svarte at det skulle jeg gjøre. Jeg måtte forsikre meg om at steinene var helt spesielle, så jeg gikk bort til bekken, fant noen passende steiner og sendte dem til ham. Fire eller fem måneder senere fikk jeg en e-post fra ham. Han skrev: Sønnen min er på bedringens vei, det går virkelig fremover. Og videre: Det er forresten noe jeg må fortelle deg. Vi har solgt over tusen steiner for 10 dollar stykket som takknemlighetssteiner, og alle pengene har gått til veldedige formål.

Tusen takk skal du ha.”

I form av penger er de kanskje ikke verdt så mye, men hvis de kan bidra til økt livskvalitet er de verdt mye mer enn det som kan måles i kroner og ører.

 

En liten  positiv tanke på morgenen, kan forandre hele  dagen  din ♥

Ønsker deg en riktig fin dag, fylt med mange nye  muligheter!
9 kommentarer
    1. God morgen.Et godt innlegg og du tar opp et viktig tema.
      Minnast en periode jeg jobbet,ei i teamet mitt tok med sine problemer fra hjemmebane hun klagde dagen lang,det varte ikke lenge før vi alle gikk og klagde på en eller annen.
      Til slutt ble vi faktisk lei for vi viste jo att klagingen var smittsom,vi diskuterte det på jobben og prøvde å fokusere på det gode som du skriver:)det gjør att dagen blir mye lettere og latteren sitter løs.

    2. Å fokusere på det positive er kjempeviktig i de fleste situasjoner! Ser nå når mor og svigermor begynner å bli gamle, den ene er veldig positiv og den andre ikke så flink. Den positive eldes på en hel annen måte og har et mye bedre liv til tross for flere fysiske vondter enn den andre.
      Er greit å bli minnet på hvor viktig dette er en gang i blandt.
      Positivitet er smittsomt og helsebringende!
      Ha en strålende dag fiiiiine Engla!

    3. Bente og Lars O: tusen takk søte deg 🙂
      Så sant, så sant!
      Det handler ikke alltid om hvordan man har det, men om hvordan man tar det.
      Det sa en klok kvinne til meg en gang og det er ord jeg har tatt med meg videre 🙂

    4. fruensvilje: Tusen takk kjære deg 🙂
      Ja det er ihvertfall fint å være bevisst på sine tanker og vite at man faktisk kan velge selv 🙂

    5. flott tema du tar opp Engla, av og til vi henger oss litt for mye i det vi ikke har, merkelige nok mange ganger materielle ting!
      som det står på framside i bloggen min: “det er ofte de små tingene som gjør stor forskjell!!”
      dette er noe jeg prøver å lære videre til jentene våres, vær takknemlig for det vi har, vi er faktisk veldig heldige!
      kanskje pengene kan gå til en eller en annen senter der du bor som jobber med ungdommer/voksne som har hatt det vanskelige?
      ønsker deg en fin dag 🙂
      Graciela

    6. Gracielaslife: Tusen takk kjære deg <3
      Jeg er helt enig med deg.
      Tusen takk for ditt gode forslag!
      Sist gikk pengene til Blålys- landsforeningen for seksuelet misbrukte og deres pårørende.

      Ønsker deg en riktig fin dag!
      Klem fra Engla

    7. Gracielaslife: Tusen takk 🙂
      Ja det er veldig sant!
      Tusen takk for at du deler dine tanker, dette var fine ord og ta med seg inn i den nye dagen <3

    8. Tenk om alle hadde vært som deg Engla Glad,kreativ,å ikke minst positiv til livet,du gir også masse av deg selv til dine kjære og alle rundt deg. Nydelig stein og historien om den, den hadde jeg trengt innimellom. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg