Fastelavensboller – bedre sent enn aldri :)

Bake til helgen?

Her kommer oppskriften og bilder av mine fastelavensboller 🙂 (Bedre sent enn aldri)

Denne deigen er utrolig god og lett å jobbe med. 

Søt hvetedeig grunnoppskrift

Ingredienser:

100g smør

5dl melk

50gr gjær

1ts kardemomme

100g sukker

750-800g hvetemel

 

Sånn gjør du:

Smelt smøret, tilsett melken og varm opp til 37 grader. Hell melkeblandingen over i bakebollen og rør inn gjær, tilsett sukker, kardemomme og hvetemel.

Elt deigen til den slipper bollen. Sett den til heving og la den heve til dobbel størrelse.

 

Rull ut bollene og etterhev i ca 30 min.

Pensle med melk, vispet egg eller smeltet smør . Stekes i 10-12 min på 250 grader.

Jeg pleier å sette en dobbel deig, for da bruker jeg den både til boller , skoleboller og kanelsnurrer.

Kjekt å ha i fryseren ♥

#boller #oppskrift #fastelavensboller #bake #kanelsnurrer #skoleboller
8 kommentarer

Siste innlegg